WIELKI TARNÓW - INFRASTRUKTURA I TRANSPORT
-
Autor tematu - Rhetor
- Posty: 3060
- Rejestracja: 24-08-2009, 17:06
- Lokalizacja: Tarnów - Lwowska
- Kontakt:
WIELKI TARNÓW - INFRASTRUKTURA I TRANSPORT
WIELKI TARNÓW - Infrastruktura i transport
To kolejna już odsłona mojej wizji Tarnowa na lata 2010-2014, w obszarze pod nazwą „Infrastruktura i transport” – odsłona która dotyka spraw ważnych dla przyszłości Tarnowa. Przyszłości obliczanej jednak nie na cztery najbliższe lata, nie na jedną kadencję – lecz są to pomysły, które będą decydowały o kształcie, charakterze i funkcjonalności naszego miasta przez kilkadziesiąt najbliższych lat.
1. INFRASTRUKTURA DROGOWA – DECENTRALIZACJA KOMPETENCJI
W tym miejscu wracam do zasygnalizowanego przeze mnie już pomysłu – zwiększania kompetencji Radom Osiedli. Może się to jednak odbyć tylko wtedy, gdy Rady te będą miały możliwość podejmowania decyzji – a co za tym idzie odpowiedni budżet! Dlatego proponuję podział środków przeznaczonych co roku na inwestycje drogowe w następujący sposób:
- inwestycje „twarde” – czyli remonty głównych ciągów komunikacyjnych, skrzyżowań, budowa rond czy dużych parkingów (parkingu podziemnego/wielopoziomowego) wreszcie prawdziwych ścieżek rowerowych. Zadania te pozostałyby w gestii TZDM i planowania w Urzędzie Miasta Tarnowa.
- inwestycje „miękkie” – czyli remonty dróg osiedlowych, ciągów komunikacyjnych o znaczeniu mniej strategicznym, parkingów osiedlowych i chodników zostałyby przekazane – Radom Osiedli, które najlepiej wiedzą, które drogi i w jakiej kolejności należy modernizować czy przebudować.
- rezerwa na „zgłoszenia” – stworzenie specjalnej rezerwy na zadania pilne, które pojawią się w trakcie roku i są istotne z punktu widzenia danego osiedla – a które w planie Rady Osiedla nie zostały ujęte na dany rok.
Proponuję aby podział środków na zadania „twarde” i „miękkie” był w miarę potrzeb równomierny, tak by inwestycje drogowe miały miejsce nie tylko na głównych ulicach, ale także na osiedlach. Algorytm podziału środków dla Rad Osiedli powinien obejmować takie wskaźniki jak:
- liczba mieszkańców - powierzchnia osiedla - gęstość sieci drogowej
Wyeliminuje to przypadki w których w danym roku w osiedlu nie ma zaplanowanych żadnych inwestycji drogowych (patrz. Osiedle Krzyż w 2010 roku)
- weekendowe remonty dróg – czyli w miarę możliwości prace drogowe realizowane w systemie weekendowym, początek w piątek o godz. 18.00, zakończenie przed godziną 6.00 w poniedziałek rano. Tak by maksymalnie zmniejszyć uciążliwość prowadzonych prac.
- mniej dróg, ale drogi dobrej jakości – czyli odstąpienie li tylko od kryterium ceny w przetargach na inwestycje drogowe i postawienie przede wszystkim na jakość! Przebudowa dróg, a nie tylko ich remonty! Antyprzykładem jest tutaj ul. Krakowska – której remonty były realizowane odcinkowo bez całościowego planu przebudowy głównego ciągu komunikacyjnego i bez uwzględnienia infrastruktury towarzyszącej – jak chociażby ścieżek rowerowych.
- wyprowadzenie ruchu samochodów poza centrum miasta – czyli przebudowa tzw. północnej obwodnicy miasta Tarnowa – ciągu Czysta – Wyszyńskiego – Elektryczna – Spokojna – Błonie do parametrów drogi dwupasmowej. Rozbudowa ronda Fieldorfa-Nila i odejście od pomysłu przebudowy ul. Słowackiego i Nowy Świat na terenach Pałacu Młodzieży i skateparku.
2. PRIORYTET DLA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ: Dostępność, Punktualność, Komfort!
W tym miejscu chciałbym zaproponować okolicznym gminom w ramach Aglomeracji Tarnowskiej - Komunalny Związek Komunikacyjny – tak by poprawić dostępność Tarnowa dla mieszkańców okolicznych gmin. Ponadto chcę dać priorytet komunikacji miejskiej – która na całym świecie stanowi istotny element infrastruktury komunikacyjnej. Wśród pomysłów w tym obszarze znajdują się:
- Elektroniczny system informacji na przystankach – możliwość sprawdzania rozkładu jazdy, zakup biletu przez sms oraz pojawienie się w Tarnowie automatów biletowych – początkowo w pobliżu najbardziej obleganych przystanków, docelowo również w autobusach.
- ograniczenie powierzchni reklamowej na autobusach – tak by reklamy te nie przesłaniały widoku pasażerom, a także pojawiały się na autobusach w sposób zorganizowany i estetyczny. Pojazdy bez względu na przewoźnika miałyby jednakową malaturę i oznakowanie numerami bocznymi.
- poprawa jakości świadczonych usług – czyli zakup nowego taboru (sprawdzonego), częste kontrole Zarządu Komunikacji Miejskiej zarówno punktualności jak również czystości i stanu technicznego taboru. Oraz dostosowanie rozkładu jazdy do faktycznych potrzeb mieszkańców w oparciu o badania potoków pasażerskich trzy a nie jak obecnie raz do roku, w miesiącach takich jak wrzesień-październik, kwiecień, lipiec-sierpień.
- przetargi na poszczególne linie komunikacji publicznej – tak by element konkurencji wymusił na przewoźnikach polepszanie swojej oferty, taboru oraz zachęcił również inne podmioty do świadczenia usług przewozów pasażerskich na terenie Tarnowa.
3. „WIELKI TARNÓW” – POSZERZENIE GRANIC ADMINISTRACYJNYCH
Temat ten jest bardzo delikatny, jednak z punktu widzenia procesów suburbanizacyjnych jakie dzieją się w sposób naturalny - istotny dla dalszego rozwoju miasta. Funkcjonowanie podmiejskiej gminy Tarnów uważam za bezcelowe! Gminy, w skład której wchodzą sołectwa oddzielone terenem miasta, której siedziba mieści się na terenie miasta, wreszcie której mieszkańcy pracują, żyją i korzystają z infrastruktury miejskiej, powinna być częścią większego organizmu, któremu łatwiej będzie się rozwijać. Wzrośnie tym samym ranga naszego miasta, jego obszar oraz liczba ludności.
Argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem:
- ograniczenie administracji, kosztów utrzymania budynków, dublowania kompetencji
- większe możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych ( w roku 2010 gmina wiejska Tarnów pozyskała ze środków unijnych ok. 1.000.000 zł wobec budżetu na poziomie ok. 65.000.000zł – źródło: budżet Gminy Tarnów, Wieloletni Plan Inwestycyjny )
- uproszczenie procedur i koordynacja wspólnych inwestycji drogowych
- poszerzenie zasięgu i częstotliwości kursów autobusów komunikacji miejskiej
- poprawa bezpieczeństwa (Straż Gminna w liczbie trzech strażników nie jest w stanie ogarnąć obszaru porównywalnego z Tarnowem)
- decentralizacja kompetencji – sołectwa stanowiłyby nowe osiedla – tym samym otrzymałyby prawo do wskazywania inwestycji drogowych realizowanych na ich terenie! Eliminujemy tym samym zarzuty, że poszerzenie granic miasta Tarnowa odbyłoby się kosztem wcielonej gminy. A wszelkie środki zostałyby „wpompowane” w miasto.
- dostęp „nowych” mieszkańców Tarnowa do systemu planowanej e-karty mieszkańca i określonych preferencji w dostępie do oferty kulturalnej, sportowej czy rekreacyjnej Tarnowa.
Jest chyba jasne, że procesu wyludniania się centrum miasta nie jesteśmy w stanie zatrzymać, zamożniejsi mieszkańcy naszego miasta coraz częściej wyprowadzają się na jego obrzeża, nie dlatego, że źle im w Tarnowie, ale dlatego, że tam mogą wybudować się daleko od miejskiego zgiełku! Projekt „Wielki Tarnów” nie zakłada odebrania im tego spokoju, wręcz przeciwnie! Pragniemy jednak abyśmy wszyscy wzięli na siebie odpowiedzialność za to jak Tarnów będzie wyglądał za dwadzieścia – trzydzieści lat. Patrząc długofalowo – rozwój Tarnowa leży w interesie wszystkich, zatem musimy zadbać o przyszłe pokolenia o ich przyszłość i perspektywy edukacyjne i zawodowe.
Nie pytajmy co Tarnów może zrobić dla nas – zapytajmy co my możemy zrobić dla Tarnowa!
To kolejna już odsłona mojej wizji Tarnowa na lata 2010-2014, w obszarze pod nazwą „Infrastruktura i transport” – odsłona która dotyka spraw ważnych dla przyszłości Tarnowa. Przyszłości obliczanej jednak nie na cztery najbliższe lata, nie na jedną kadencję – lecz są to pomysły, które będą decydowały o kształcie, charakterze i funkcjonalności naszego miasta przez kilkadziesiąt najbliższych lat.
1. INFRASTRUKTURA DROGOWA – DECENTRALIZACJA KOMPETENCJI
W tym miejscu wracam do zasygnalizowanego przeze mnie już pomysłu – zwiększania kompetencji Radom Osiedli. Może się to jednak odbyć tylko wtedy, gdy Rady te będą miały możliwość podejmowania decyzji – a co za tym idzie odpowiedni budżet! Dlatego proponuję podział środków przeznaczonych co roku na inwestycje drogowe w następujący sposób:
- inwestycje „twarde” – czyli remonty głównych ciągów komunikacyjnych, skrzyżowań, budowa rond czy dużych parkingów (parkingu podziemnego/wielopoziomowego) wreszcie prawdziwych ścieżek rowerowych. Zadania te pozostałyby w gestii TZDM i planowania w Urzędzie Miasta Tarnowa.
- inwestycje „miękkie” – czyli remonty dróg osiedlowych, ciągów komunikacyjnych o znaczeniu mniej strategicznym, parkingów osiedlowych i chodników zostałyby przekazane – Radom Osiedli, które najlepiej wiedzą, które drogi i w jakiej kolejności należy modernizować czy przebudować.
- rezerwa na „zgłoszenia” – stworzenie specjalnej rezerwy na zadania pilne, które pojawią się w trakcie roku i są istotne z punktu widzenia danego osiedla – a które w planie Rady Osiedla nie zostały ujęte na dany rok.
Proponuję aby podział środków na zadania „twarde” i „miękkie” był w miarę potrzeb równomierny, tak by inwestycje drogowe miały miejsce nie tylko na głównych ulicach, ale także na osiedlach. Algorytm podziału środków dla Rad Osiedli powinien obejmować takie wskaźniki jak:
- liczba mieszkańców - powierzchnia osiedla - gęstość sieci drogowej
Wyeliminuje to przypadki w których w danym roku w osiedlu nie ma zaplanowanych żadnych inwestycji drogowych (patrz. Osiedle Krzyż w 2010 roku)
- weekendowe remonty dróg – czyli w miarę możliwości prace drogowe realizowane w systemie weekendowym, początek w piątek o godz. 18.00, zakończenie przed godziną 6.00 w poniedziałek rano. Tak by maksymalnie zmniejszyć uciążliwość prowadzonych prac.
- mniej dróg, ale drogi dobrej jakości – czyli odstąpienie li tylko od kryterium ceny w przetargach na inwestycje drogowe i postawienie przede wszystkim na jakość! Przebudowa dróg, a nie tylko ich remonty! Antyprzykładem jest tutaj ul. Krakowska – której remonty były realizowane odcinkowo bez całościowego planu przebudowy głównego ciągu komunikacyjnego i bez uwzględnienia infrastruktury towarzyszącej – jak chociażby ścieżek rowerowych.
- wyprowadzenie ruchu samochodów poza centrum miasta – czyli przebudowa tzw. północnej obwodnicy miasta Tarnowa – ciągu Czysta – Wyszyńskiego – Elektryczna – Spokojna – Błonie do parametrów drogi dwupasmowej. Rozbudowa ronda Fieldorfa-Nila i odejście od pomysłu przebudowy ul. Słowackiego i Nowy Świat na terenach Pałacu Młodzieży i skateparku.
2. PRIORYTET DLA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ: Dostępność, Punktualność, Komfort!
W tym miejscu chciałbym zaproponować okolicznym gminom w ramach Aglomeracji Tarnowskiej - Komunalny Związek Komunikacyjny – tak by poprawić dostępność Tarnowa dla mieszkańców okolicznych gmin. Ponadto chcę dać priorytet komunikacji miejskiej – która na całym świecie stanowi istotny element infrastruktury komunikacyjnej. Wśród pomysłów w tym obszarze znajdują się:
- Elektroniczny system informacji na przystankach – możliwość sprawdzania rozkładu jazdy, zakup biletu przez sms oraz pojawienie się w Tarnowie automatów biletowych – początkowo w pobliżu najbardziej obleganych przystanków, docelowo również w autobusach.
- ograniczenie powierzchni reklamowej na autobusach – tak by reklamy te nie przesłaniały widoku pasażerom, a także pojawiały się na autobusach w sposób zorganizowany i estetyczny. Pojazdy bez względu na przewoźnika miałyby jednakową malaturę i oznakowanie numerami bocznymi.
- poprawa jakości świadczonych usług – czyli zakup nowego taboru (sprawdzonego), częste kontrole Zarządu Komunikacji Miejskiej zarówno punktualności jak również czystości i stanu technicznego taboru. Oraz dostosowanie rozkładu jazdy do faktycznych potrzeb mieszkańców w oparciu o badania potoków pasażerskich trzy a nie jak obecnie raz do roku, w miesiącach takich jak wrzesień-październik, kwiecień, lipiec-sierpień.
- przetargi na poszczególne linie komunikacji publicznej – tak by element konkurencji wymusił na przewoźnikach polepszanie swojej oferty, taboru oraz zachęcił również inne podmioty do świadczenia usług przewozów pasażerskich na terenie Tarnowa.
3. „WIELKI TARNÓW” – POSZERZENIE GRANIC ADMINISTRACYJNYCH
Temat ten jest bardzo delikatny, jednak z punktu widzenia procesów suburbanizacyjnych jakie dzieją się w sposób naturalny - istotny dla dalszego rozwoju miasta. Funkcjonowanie podmiejskiej gminy Tarnów uważam za bezcelowe! Gminy, w skład której wchodzą sołectwa oddzielone terenem miasta, której siedziba mieści się na terenie miasta, wreszcie której mieszkańcy pracują, żyją i korzystają z infrastruktury miejskiej, powinna być częścią większego organizmu, któremu łatwiej będzie się rozwijać. Wzrośnie tym samym ranga naszego miasta, jego obszar oraz liczba ludności.
Argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem:
- ograniczenie administracji, kosztów utrzymania budynków, dublowania kompetencji
- większe możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych ( w roku 2010 gmina wiejska Tarnów pozyskała ze środków unijnych ok. 1.000.000 zł wobec budżetu na poziomie ok. 65.000.000zł – źródło: budżet Gminy Tarnów, Wieloletni Plan Inwestycyjny )
- uproszczenie procedur i koordynacja wspólnych inwestycji drogowych
- poszerzenie zasięgu i częstotliwości kursów autobusów komunikacji miejskiej
- poprawa bezpieczeństwa (Straż Gminna w liczbie trzech strażników nie jest w stanie ogarnąć obszaru porównywalnego z Tarnowem)
- decentralizacja kompetencji – sołectwa stanowiłyby nowe osiedla – tym samym otrzymałyby prawo do wskazywania inwestycji drogowych realizowanych na ich terenie! Eliminujemy tym samym zarzuty, że poszerzenie granic miasta Tarnowa odbyłoby się kosztem wcielonej gminy. A wszelkie środki zostałyby „wpompowane” w miasto.
- dostęp „nowych” mieszkańców Tarnowa do systemu planowanej e-karty mieszkańca i określonych preferencji w dostępie do oferty kulturalnej, sportowej czy rekreacyjnej Tarnowa.
Jest chyba jasne, że procesu wyludniania się centrum miasta nie jesteśmy w stanie zatrzymać, zamożniejsi mieszkańcy naszego miasta coraz częściej wyprowadzają się na jego obrzeża, nie dlatego, że źle im w Tarnowie, ale dlatego, że tam mogą wybudować się daleko od miejskiego zgiełku! Projekt „Wielki Tarnów” nie zakłada odebrania im tego spokoju, wręcz przeciwnie! Pragniemy jednak abyśmy wszyscy wzięli na siebie odpowiedzialność za to jak Tarnów będzie wyglądał za dwadzieścia – trzydzieści lat. Patrząc długofalowo – rozwój Tarnowa leży w interesie wszystkich, zatem musimy zadbać o przyszłe pokolenia o ich przyszłość i perspektywy edukacyjne i zawodowe.
Nie pytajmy co Tarnów może zrobić dla nas – zapytajmy co my możemy zrobić dla Tarnowa!
http://www.kubakwasny.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
ponad > 22000 ml A Rh +, a TY?
ponad > 22000 ml A Rh +, a TY?
Wiadomo, że potrzeba pieniędzy. Ale wiadomo też, że trzeba mieć plany długofalowe bo wszystkiego naraz się nie da zrobić - choć niektórzy próbują (patrz obecne remonty). Jedyne co na razie rzuca mi się w oczy to to, że Kuba stara się zaproponować swoją wizję na rządzenie miastem, popartą jakimiś konkretnymi propozycjami, a tymczasem pozostali kandydaci albo gadają ogólnikami albo w ogóle. Zobaczymy co będzie dalej.
PS do pkt 3 - Kuba jakie są Twoje propozycje dla Gminy? Co w zamian za przyłączenie do miasta?
PS do pkt 3 - Kuba jakie są Twoje propozycje dla Gminy? Co w zamian za przyłączenie do miasta?
Jako pewna władza w środowisku lokalnym w marcu 2009r złożyłem taki wniosek do komisji statutowej i do tej pory cisza bo ponoć nie było innych spraw dla prac tej komisji.Jakub Kwaśny pisze:liczba mieszkańców - powierzchnia osiedla - gęstość sieci drogowej
A dokładnie napisałem:
W nawiązaniu do podjętej na zebraniu RO dyskusji na temat zmiany zapisu w § 67. p1 Statutu Gminy Miasta Tarnowa w sprawie kryterium podziału kwoty przeznaczonej na potrzeby infrastruktury technicznej w poszczególnych osiedlach, Rada Osiedla nr 11 Krzyż w związku z inną specyfiką i charakterem potrzeb osiedla wnioskuje o wprowadzenie w tym paragrafie dodatkowych kryteriów.
Proponujemy aby § 67. p1 Statutu Gminy Miasta Tarnowa otrzymał następujące brzmienie:
Prezydent określi proporcjonalnie do liczby mieszkańców, powierzchni terenu, ilości
i długości ulic w obrębie działania Rady Osiedla, uciążliwości zlokalizowanych na terenie osiedla obiektów służących miastu – kwotę przeznaczoną na potrzeby infrastruktury technicznej w poszczególnych osiedlach.
Prosimy o podjęcie prac mających na celu zmianę § 67. p1 Statutu Gminy Miasta Tarnowa.
Kuba, be careful wyróżniłeś w pozyskiwaniu przez wiejską Gminę Tarnów tylko środki unijne, a i tych było więcej niż 1 mln (sprawdź dokłądnie kolejne nowele budżetu), niestety marszałek i sejmik tak skontruowali zasady do MRPO, że akurat Gmina Tarnów ze względu na swoją zamożność nie ma dostępu do wielu części programu, zwłaszcza infrastrukturalnych... Sugeruję także sprawdzić, ile Gmina Tarnów pozyskała w sumie środków zewnętrznych z różnych źródeł w roku obecnym.
Czego jak czego, ale informacji wybiórczej bardzo nie lubię .
Sens istnienia Gminy Tarnów jest i to bardzo duży, przekonuję się o tym za każdym razem, kiedy jestem w Krzyżu, na Zabłociu, czy chociażby na niektórych osiedlach Krakowa, gdzie stan infrastruktury jest tragicznie gorszy od tego, który mam przed domem...
Co do pozostałych punktów pełna zgoda... Powinno się znaleźć tam także wieloletnie planowanie inwestycyjne zwłaszcza sieci drogowej, jak powiedziała moja przyjaciółka architekt i urbanista: "Tarnów jest bez ładu i składu, a gdy jeszcze widzę studium zagospodarowania przestrzennego to mi się ...gać chce".
@Keleos, nie porównuj nas do Krakowa, tam pewnie niedługo na budżecie siądzie komisarz rządowy, bo im blisko do osiągnięcia deficytu na poziomie 60% dochodów budżetu
Czego jak czego, ale informacji wybiórczej bardzo nie lubię .
Sens istnienia Gminy Tarnów jest i to bardzo duży, przekonuję się o tym za każdym razem, kiedy jestem w Krzyżu, na Zabłociu, czy chociażby na niektórych osiedlach Krakowa, gdzie stan infrastruktury jest tragicznie gorszy od tego, który mam przed domem...
Co do pozostałych punktów pełna zgoda... Powinno się znaleźć tam także wieloletnie planowanie inwestycyjne zwłaszcza sieci drogowej, jak powiedziała moja przyjaciółka architekt i urbanista: "Tarnów jest bez ładu i składu, a gdy jeszcze widzę studium zagospodarowania przestrzennego to mi się ...gać chce".
@Keleos, nie porównuj nas do Krakowa, tam pewnie niedługo na budżecie siądzie komisarz rządowy, bo im blisko do osiągnięcia deficytu na poziomie 60% dochodów budżetu
Zapraszam na Internetową Stację Meteo Tarnowiec - meteo.tarnowiec.prv.pl
Re: WIELKI TARNÓW - INFRASTRUKTURA I TRANSPORT
To jest jakas bzduza kompletna. Tarnów nie umie zadbać o obecnych mieszkańców miasta, a na siłę próbuje uszczęśliwiać tych, którzy tu nie mieszkają. Jaki jest związek miedzy ilościa mieszkańców i powierzchnią miasta a jego potencjałem? Co ma do tego miejsce zameldowania człowieka? Odpowiedź: niewiele. Nie myśleliscie by przyłączyć do Tarnowa Wojnicz i Dąbrowę? Wielu tamtejszych mieszkańców dojeżdża do Tarnowa do pracy i robi tu zakupy.Jakub Kwaśny pisze:3. „WIELKI TARNÓW” – POSZERZENIE GRANIC ADMINISTRACYJNYCH
Zanim zaczniecie budować Wielki Tarnów spójrzcie na mniejsze od Tarnowa miasta i zastanówcie sie dlaczego mimo że są mniejsze to sa one postrzegane jako lepsze, bogatsze, bardziej przyjazne i lepiej przyciągają inwestorów. Na początek przyjrzyjcie się Niepołomicom i Nowemu Sączowi.
Tymczasem Tarnów zafundował sobie nowe budynki dla urzędu miasta. I stawiam dolary przeciw orzechom, że skończy się tak, że UM bedzie miał nowe budynki, a stare pozostaną w użyciu. Miejsca dla biurokracji nigdy dość. Dlaczego tak uważam? Pamiętam czasy kiedy UM dawał sobie radę bez budynku przy Mickiewicza. Były tam wtedy banki. Skąd taki nagły przyrost potrzeb lokalowych? Nie trzeba było powiększać miasta. A jeśli trzeba będzie dodatkowo zarządzac Wielkim Tarnowem to gdzie sie pomieszczą ci wszyscy urzędnicy odpowiedzialni za nowe dzielnice?ograniczenie administracji, kosztów utrzymania budynków, dublowania kompetencji
Czyż Tarnowiec, Koszyce, Ładna, Skrzyszów, Zgłobice itd. nie są w tej chwili właśnie zdecentralizowane? Czyli chcecie dac im to co i tak mają i mają się cieszyc, że Tarnów im to dał?decentralizacja kompetencji – sołectwa stanowiłyby nowe osiedla
Na razie te "małe" środki zewnętrzne nie przeszadzają tamtym gminom wyglądać schludniej niż Tarnów.większe możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych
Przecież teraz w "małym" Tarnowie to nie wychodzi. Przykład? TZDM nie może wyremontować ulicy Jaracza, bo Wodociągi nie zrobiły remontu swojej sieci w tym rejonie. Tymczasem w całym Tarnowie trudno jest znależć ulicę w gorszym stanie. W tym czasie lepiej jest puścic maszyny TZDM gdzie indziej. "Skoro Krzyż tyle czekał na remonty, to nic sie nie stanie, jeśli poczeka jeszcze." Taki tekst słyszałem na własne uszy od wysokiego rangą tarnowskiego urzędnika. Żal, że nie miałem dyktafonu.uproszczenie procedur i koordynacja wspólnych inwestycji drogowych
A dzisiaj mieszkaniec Brzozówki nie może przyjechać do Tarnowa na koncert do TCK albo na basen?dostęp „nowych” mieszkańców Tarnowa do systemu planowanej e-karty mieszkańca i określonych preferencji w dostępie do oferty kulturalnej, sportowej czy rekreacyjnej Tarnowa
Po co komu taka karta? Czemu ona ma służyć, kto za to zapłaci i kto na tym zarobi?
Mam dość takich tekstów. Nie jesteśmy w stanie wojny, płacę podatki i wymagam. Chciałbym aby tym razem to miasto zrobiło coś dla mnie. Na razie nie mogę się doczekać.Nie pytajmy co Tarnów może zrobić dla nas – zapytajmy co my możemy zrobić dla Tarnowa!
Od pracy dla Tarnowa (i dla jego mieszkańców) są ci, którzy biorą te moje podatki. Czyli Radni z Prezydentem. I słabo im to wychodzi.
-
Autor tematu - Rhetor
- Posty: 3060
- Rejestracja: 24-08-2009, 17:06
- Lokalizacja: Tarnów - Lwowska
- Kontakt:
Wystarczy przeczytać od początku do końca i zauważyć, że propozycje w tym temacie wzajemnie na siebie nachodzą, tworzą spójną całość.
Może i teraz Tarnów nie potrafi zadbać np. o Krzyż - ale jest podany konkretny sposób by to zmienić! Prosiłbym raczej myśleć globalnie i potraktować tę odsłonę jako całość.
Warunkiem koniecznym do poszerzenie granic - jest przekazanie Radom Osiedli - kompetencji i odpowiednich środków.
Nie chodzi tu o drenaż finansowy podmiejskiej gminy czy mieszkańców - ale zrozumienie, że rozwój Tarnowa to nasz wspólny interes, że wspólnie powinniśmy również ponosić koszty tego rozwoju - i w sposób sprawiedliwy dzielić jego owoce.
Może i teraz Tarnów nie potrafi zadbać np. o Krzyż - ale jest podany konkretny sposób by to zmienić! Prosiłbym raczej myśleć globalnie i potraktować tę odsłonę jako całość.
Warunkiem koniecznym do poszerzenie granic - jest przekazanie Radom Osiedli - kompetencji i odpowiednich środków.
Nie chodzi tu o drenaż finansowy podmiejskiej gminy czy mieszkańców - ale zrozumienie, że rozwój Tarnowa to nasz wspólny interes, że wspólnie powinniśmy również ponosić koszty tego rozwoju - i w sposób sprawiedliwy dzielić jego owoce.
http://www.kubakwasny.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
ponad > 22000 ml A Rh +, a TY?
ponad > 22000 ml A Rh +, a TY?