IV Liceum z Mościc najlepsze w Tarnowie!
-
Autor tematu - Rhetor
- Posty: 1966
- Rejestracja: 09-09-2009, 18:28
IV Liceum z Mościc najlepsze w Tarnowie!
Mamy małą tarnowską rewolucję:
Za tarnowską stroną główną:
"W ogłoszonym 14 stycznia 2010r. Ogólnopolskim Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych IV Liceum z Mościc okazało się najlepszą ze wszystkich szkołą ponadgimnazjalną w całym Tarnowie zajmując 218 miejsce w kraju i 16-te w Małopolsce. Na dalszych pozycjach znalazły się inne tarnowskie Licea, odpowiednio na 317 i 328 miejscu w Polsce."
gratuluję ludziom (uczniom i nauczycielom) z IV LO.
mały komentarz - najwyraźniej ograniczenie liczby uczniów w klasie do 26 bodaj przynosi doskonałe rezultaty - tak właśnie zrobiono w IV LO.
Może warto wziąć to pod uwagę w przypadku pozostałych szkół Tarnowa? Może władze zrozumieją, że w klasach z 37 osobami gorzej uczniom zapewnić dobry dostęp do nauki...
co prawda ten ranking, na który się powołują, nie brał pod uwagę wyników matur, a TYLKO liczbę olimpijczyków, więc warto też poczekać na ranking małopolskich liceów robiony przez Gazetę z uwzględnieniem tych wyników...
Za tarnowską stroną główną:
"W ogłoszonym 14 stycznia 2010r. Ogólnopolskim Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych IV Liceum z Mościc okazało się najlepszą ze wszystkich szkołą ponadgimnazjalną w całym Tarnowie zajmując 218 miejsce w kraju i 16-te w Małopolsce. Na dalszych pozycjach znalazły się inne tarnowskie Licea, odpowiednio na 317 i 328 miejscu w Polsce."
gratuluję ludziom (uczniom i nauczycielom) z IV LO.
mały komentarz - najwyraźniej ograniczenie liczby uczniów w klasie do 26 bodaj przynosi doskonałe rezultaty - tak właśnie zrobiono w IV LO.
Może warto wziąć to pod uwagę w przypadku pozostałych szkół Tarnowa? Może władze zrozumieją, że w klasach z 37 osobami gorzej uczniom zapewnić dobry dostęp do nauki...
co prawda ten ranking, na który się powołują, nie brał pod uwagę wyników matur, a TYLKO liczbę olimpijczyków, więc warto też poczekać na ranking małopolskich liceów robiony przez Gazetę z uwzględnieniem tych wyników...
Z tak robionych rankingów można jedyne wywnioskować ilu było kilku pasjonatów w danym roku, którym udało się (gratulacje) dostać do finału olimpiady. Dlatego co roku tak bardzo fluktuują. Raz więcej pasjonatów trafi się w jednej szkole, raz w innej. Są one kompletnie niemiarodajne.
Jako przykład podam V Liceum w Krakowie, które od lat jest na pierwszym miejscu (także w tym rankingu). Spowodowane jest to ogromną ilością olimpijczyków, przygotowywanych przez pracowników UJ, z którym to liceum ma porozumienie. Opiece UJ podlega jednak tylko ok. 25% pasjonatów. Nie chodzą oni na zajęcia w szkole, zamiast tego mają zajęcia na UJ. Reszta to "normalni" uczniowie, którzy są uczeni w szkole przez nauczycieli. I wśród nich poziom prezentowany na maturze i wiedza wyniesiona z LO jest mizerna. Ale z powodu tych 25% olimpijczyków tak bardzo podciągających statystyki, V LO bryluje we wszystkich rankingach.
Najbardziej miarodajnym rankingiem jest taki, który uwzględnia w jak największym stopniu wyniki matur. Mówi to o prawdziwym poziomie w szkole. Świadczy o tym jak szkoła traktuje wszystkich uczniów, a nie poświęca się jedynie garstce pasjonatów, olewając przy tym zwykłych uczniów (jak ma to miejsce w Krakowie). Niestety, póki co, taki ranking organizuje jedynie Gazeta i wypada na niego poczekać. (kiedyś wyniki matur w tarnowskich szkołach były dostępne na stronie UM, jednak z niewiadomych przyczyn zostały usunięte)
Wbrew temu co napisał Druid, obniżenie ilości uczniów w klasie nie mogło przyczynić się do wyniku, bo zostało wprowadzone dopiero od tego roku Dopiero za dwa lata, kiedy będą zdawać uczniowie objęci zmianą, można oceniać jak to wpłynie. W mojej ocenie jest to bardzo dobry pomysł obecnego dyrektora i na pewno spowoduje podniesienie wyników IV LO.
Jako przykład podam V Liceum w Krakowie, które od lat jest na pierwszym miejscu (także w tym rankingu). Spowodowane jest to ogromną ilością olimpijczyków, przygotowywanych przez pracowników UJ, z którym to liceum ma porozumienie. Opiece UJ podlega jednak tylko ok. 25% pasjonatów. Nie chodzą oni na zajęcia w szkole, zamiast tego mają zajęcia na UJ. Reszta to "normalni" uczniowie, którzy są uczeni w szkole przez nauczycieli. I wśród nich poziom prezentowany na maturze i wiedza wyniesiona z LO jest mizerna. Ale z powodu tych 25% olimpijczyków tak bardzo podciągających statystyki, V LO bryluje we wszystkich rankingach.
Najbardziej miarodajnym rankingiem jest taki, który uwzględnia w jak największym stopniu wyniki matur. Mówi to o prawdziwym poziomie w szkole. Świadczy o tym jak szkoła traktuje wszystkich uczniów, a nie poświęca się jedynie garstce pasjonatów, olewając przy tym zwykłych uczniów (jak ma to miejsce w Krakowie). Niestety, póki co, taki ranking organizuje jedynie Gazeta i wypada na niego poczekać. (kiedyś wyniki matur w tarnowskich szkołach były dostępne na stronie UM, jednak z niewiadomych przyczyn zostały usunięte)
Wbrew temu co napisał Druid, obniżenie ilości uczniów w klasie nie mogło przyczynić się do wyniku, bo zostało wprowadzone dopiero od tego roku Dopiero za dwa lata, kiedy będą zdawać uczniowie objęci zmianą, można oceniać jak to wpłynie. W mojej ocenie jest to bardzo dobry pomysł obecnego dyrektora i na pewno spowoduje podniesienie wyników IV LO.
-
Autor tematu - Rhetor
- Posty: 1966
- Rejestracja: 09-09-2009, 18:28
Trik polega na tym, że ten ranking uwzględnia liczbę olimpijczyków jako odsetek liczby całości uczniów we wszystkich klasach, więc malutkie klasy pierwsze spowodowały, że olimpijczycy z 2 czy 3 klas są większym "procentem" całości niż w przypadku pozostałych "elitarnych" liceów....Wbrew temu co napisał Druid, obniżenie ilości uczniów w klasie nie mogło przyczynić się do wyniku, bo zostało wprowadzone dopiero od tego roku
-
- Archont
- Posty: 849
- Rejestracja: 27-01-2010, 17:33
Brawo IV-te! Prawde mowiac to w kazdej szkole sie mozna nauczyc... tylko w jednych bardziej , w innych mniej to utrudniaja ;-)
Sam jestem olimpijczykiem licealnym... ale w szkole nawet mimo lopatologii niektorych czlonkow grona nauczycielskiego i wiecznego przepisywanai ksiazek... (piszcie.. punkt pierewszy.. podpunkt "a"... ;-) ) mozna nuczyc sie uczenia rozumowego... a chyba o to chodzi w szkole.
nie zawse trzeba wiedziec co dokladnie i w ktorym to roku cos-tam-sie stało... czasem lepiej wiedziec dlaczego
Sam jestem olimpijczykiem licealnym... ale w szkole nawet mimo lopatologii niektorych czlonkow grona nauczycielskiego i wiecznego przepisywanai ksiazek... (piszcie.. punkt pierewszy.. podpunkt "a"... ;-) ) mozna nuczyc sie uczenia rozumowego... a chyba o to chodzi w szkole.
nie zawse trzeba wiedziec co dokladnie i w ktorym to roku cos-tam-sie stało... czasem lepiej wiedziec dlaczego
-
- Rhetor
- Posty: 3060
- Rejestracja: 24-08-2009, 17:06
- Lokalizacja: Tarnów - Lwowska
- Kontakt:
Co rankingi to inne wyniki Dzisiaj mamy ranking Gazety:
1. V LO Kraków 100,00 punktów
2. VIII Prywatne Akademickie LO Kraków 75,72
3. I LO Kraków 74,75
4. II LO Kraków 63,92
5. I LO Zakopane 63,10
6. LO im. Wyspiańskiego Kęty 62,24
7. VIII LO Kraków 62,19
8. III LO Tarnów 60,60
9. I LO Tarnów - 60,33
1. V LO Kraków 100,00 punktów
2. VIII Prywatne Akademickie LO Kraków 75,72
3. I LO Kraków 74,75
4. II LO Kraków 63,92
5. I LO Zakopane 63,10
6. LO im. Wyspiańskiego Kęty 62,24
7. VIII LO Kraków 62,19
8. III LO Tarnów 60,60
9. I LO Tarnów - 60,33
http://www.kubakwasny.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
ponad > 22000 ml A Rh +, a TY?
ponad > 22000 ml A Rh +, a TY?
Re: IV Liceum z Mościc najlepsze w Tarnowie!
No mamy niż demograficzny i coś takiego można by zrobić bezproblemowo. Pewnie jednak władze postawią na oszczędności i redukcję etatów.Druid pisze:M
Może warto wziąć to pod uwagę w przypadku pozostałych szkół Tarnowa? Może władze zrozumieją, że w klasach z 37 osobami gorzej uczniom zapewnić dobry dostęp do nauki...
"Wkrótce Europa przekona się, i to boleśnie, co to są polskie fobie, psychozy oraz historyczne bóle fantomowe" S. LEM
Globalnie w skali miasta masz może częściowo rację. Na moim osiedlowym podwórku sytuacja wygląda zgoła inaczej.defekator pisze:No mamy niż demograficzny i coś takiego można by zrobić bezproblemowo. Pewnie jednak władze postawią na oszczędności i redukcję etatów.
Corocznie odmawia się około 23-27 dzieciom przyjęcia do przedszkola, do tego dołóżmy fakt, że w tym roku do przedszkola nie zgłosiło się 25 osób ze swoimi dziećmi wobec których powstał obowiązek przedszkolny. Mamy więc grupę około 50 dzieci z dzielnicy.
W przyszłym roku obowiązek ten nałożony będzie na 5-cio latki.
Czyli aby zapewnić obowiązek przedszkolny musi zostać zlikwidowana grupa maluchów.
Idźmy wyżej, szkoła podstawowa. Obecnie nauka trwa do 16. Za dwa lata wprowadzone zostaną obligatoryjnie 6-cio latki czyli przybędzie co najmniej dwa oddziały. Do której godziny będzie trwać nauka?
I sprawa ostatnia, patrząc na dane demograficzne przez najbliższe trzy lata (bo takie widziałem) w mojej dzielnicy będzie występować tendencja wzrostowa (2, 3, 5 dzieci więcej niż każdego poprzedniego roku).
Reasumując, na rozbudowę przedszkola pieniędzy nie ma, na rozbudowę szkoły również. Za to miasto funduje mieszkańcom niepotrzebne do końca przejście podziemne za 5 mln a może i więcej jak coś jeszcze wyjdzie w tzw międzyczasie.
[ Dodano: 30-04-2010, 16:47 ]
Chyba wykrakałem albo jest reakcja Magistratu na wnioski Rady Osiedla.
więcej na http://www.tarnow.pl/index.php/pol/Mias ... edszkolachEksplozja demograficzna w przedszkolach
W 28 miejskich i 10 niepublicznych przedszkolach brakuje około setki miejsc dla przedszkolaków. Aby zaspokoić potrzeby w tym zakresie, miasto buduje nowy, oświatowy obiekt. Wskaźnik tzw. „uprzedszkolnienia” w Tarnowie wynosi 92% i jest jednym z najwyższych w kraju. W sumie, do tarnowskich przedszkoli, od września 2010 roku, uczęszczać będzie ponad trzy i pół tysiąca dzieci.
-
Autor tematu - Rhetor
- Posty: 1966
- Rejestracja: 09-09-2009, 18:28
Ponieważ tradycyjnie na stronie Tarnowa nie doczekamy się szczegółowego podsumowania rankingu liceów na podstawie wyników zeszłorocznych matur (2009), poniżej zamieszczam uproszczoną wersję:
Miejsce w rank--------Punkty Gimn-----Punkty Mat----Edukacyjna Wartość Dodana
8-----------III LO------79,9----------------88,57----------8,67
9-----------I LO -------78,1----------------87,82----------9,72
25---------IV LO--------71,9---------------82,46----------10,56
32---------II LO--------71,5----------------83,36----------11,86
57---------V LO--------63,4 ----------------78,29----------14,89
72---------Społ LO-----63,4----------------75,58----------12,18
83---------VI LO-------62,8 -----------------72,29---------9,49
84---------VII LO------64,7-----------------72,64----------7,94
Ciekawie prezentuje się tzw. wskaźnik EWD, czyli Edukacyjnej Wartości Dodanej (co prawda wyliczony tutaj moim domowymi metodami, ale zawsze jakiś). W skrócie można powiedzieć, że opisuje on jakość nauki w danej szkole. Im większa wartość EWD, tym skuteczniej przekazywana jest wiedza. W Tarnowie wygląda to następująco:
Miejsce wg EWD-----Punkty Gimn------Punkty Mat---Edukacyjna Wartość Dodana
1----------V LO---------63,4----------------78,29---------14,89
2----------Społ LO-----63,4----------------75,58---------12,18
3----------II LO---------71,5---------------83,36---------11,86
4----------IV LO--------71,9----------------82,46---------10,56
5 ----------I LO -------78,1----------------87,82---------9,72
6----------VI LO--------62,8----------------72,29---------9,49
7----------III LO--------79,9----------------88,57---------8,67
8----------VII LO--------64,7---------------72,64---------7,94
Z rankingu wg EWD wynika, że tylko V LO ma wyższy wskaźnik EWD niż Społeczne Liceum na placu Rybnym. Akurat te szkoły dobrze nadają się do porównań, bo z punktów po egzaminie gimnazjalnym wynika, że średnia pierwszych klas rocznika, który zdawał w zeszłym roku maturę, była w tych dwóch szkołach identyczna. V LO z tego "narybku" wyciągnęło średnią matury 78,29, a Społeczne 75,58...
Zastanawia natomiast miejsce VII LO, które otrzymało "na wejściu" młodzież lepszą o 1,3 pkt lepszą, a na wyjściu wypuściło maturzystów o 5,65 gorszych...
Przypomnę tylko, że zeszłoroczni maturzyści w V LO byli ostatnim rocznikiem, od początku do końca uczącym się w szkole, której dyrektorem była mgr Barbara Kałuża-Winiarska. Później odbył się konkurs na dyrektora szkoły, w którym Pani Kałuża-Winiarska..... przegrała głosami przedstawicieli Urzędu Miasta i Kuratorium... Najwyraźniej urzędnicy naprawdę nie mieli dostępu do danych statystycznych....
Miejsce w rank--------Punkty Gimn-----Punkty Mat----Edukacyjna Wartość Dodana
8-----------III LO------79,9----------------88,57----------8,67
9-----------I LO -------78,1----------------87,82----------9,72
25---------IV LO--------71,9---------------82,46----------10,56
32---------II LO--------71,5----------------83,36----------11,86
57---------V LO--------63,4 ----------------78,29----------14,89
72---------Społ LO-----63,4----------------75,58----------12,18
83---------VI LO-------62,8 -----------------72,29---------9,49
84---------VII LO------64,7-----------------72,64----------7,94
Ciekawie prezentuje się tzw. wskaźnik EWD, czyli Edukacyjnej Wartości Dodanej (co prawda wyliczony tutaj moim domowymi metodami, ale zawsze jakiś). W skrócie można powiedzieć, że opisuje on jakość nauki w danej szkole. Im większa wartość EWD, tym skuteczniej przekazywana jest wiedza. W Tarnowie wygląda to następująco:
Miejsce wg EWD-----Punkty Gimn------Punkty Mat---Edukacyjna Wartość Dodana
1----------V LO---------63,4----------------78,29---------14,89
2----------Społ LO-----63,4----------------75,58---------12,18
3----------II LO---------71,5---------------83,36---------11,86
4----------IV LO--------71,9----------------82,46---------10,56
5 ----------I LO -------78,1----------------87,82---------9,72
6----------VI LO--------62,8----------------72,29---------9,49
7----------III LO--------79,9----------------88,57---------8,67
8----------VII LO--------64,7---------------72,64---------7,94
Z rankingu wg EWD wynika, że tylko V LO ma wyższy wskaźnik EWD niż Społeczne Liceum na placu Rybnym. Akurat te szkoły dobrze nadają się do porównań, bo z punktów po egzaminie gimnazjalnym wynika, że średnia pierwszych klas rocznika, który zdawał w zeszłym roku maturę, była w tych dwóch szkołach identyczna. V LO z tego "narybku" wyciągnęło średnią matury 78,29, a Społeczne 75,58...
Zastanawia natomiast miejsce VII LO, które otrzymało "na wejściu" młodzież lepszą o 1,3 pkt lepszą, a na wyjściu wypuściło maturzystów o 5,65 gorszych...
Przypomnę tylko, że zeszłoroczni maturzyści w V LO byli ostatnim rocznikiem, od początku do końca uczącym się w szkole, której dyrektorem była mgr Barbara Kałuża-Winiarska. Później odbył się konkurs na dyrektora szkoły, w którym Pani Kałuża-Winiarska..... przegrała głosami przedstawicieli Urzędu Miasta i Kuratorium... Najwyraźniej urzędnicy naprawdę nie mieli dostępu do danych statystycznych....
Sądzę, że te wyniki i tak nie wpłynęłyby na decyzje Urzędu Miasta, jak przeszłość pokazała UM postanowił wymieniać dyrektorów choćby po trupach.Druid pisze:... w którym Pani Kałuża-Winiarska..... przegrała głosami przedstawicieli Urzędu Miasta i Kuratorium... Najwyraźniej urzędnicy naprawdę nie mieli dostępu do danych statystycznych....
Weź jeszcze poprawkę na jedną rzecz - łatwiej poprawić osiągi startując z niższego pułapu - w przypadku V i Społecznego to start z 63,4 DO pułapu, który był startem dla I i III LO...Druid pisze: Edukacyjnej Wartości Dodanej (co prawda wyliczony tutaj moim domowymi metodami, ale zawsze jakiś)
Czyli tam, gdzie dla jednych jest sufit, dla drugich to podłoga...
"Wolę być głupim z nadzieją, niż bez nadziei - niemądrym" Edward 'Dudek' Dziewoński
-
Autor tematu - Rhetor
- Posty: 1966
- Rejestracja: 09-09-2009, 18:28
Ad222, wiem, że łatwiej poprawiać osiągi startując z niższego pułapu, dlatego daleki jestem od wyciągania wniosków porównujących V LO z I LO czy III LO, natomiast chętnie porównuję V LO, Społ. LO oraz VII LO, bo tam poziom wyjściowy był podobny, a tymczasem wyniki matury wcale nie były zgodne z tym, jaką młodzież te trzy szkoły dostały "na wejściu"...
Z drugiej strony niejednokrotnie słyszalem obiegowe opinie o tym, jak to w V LO się nie trzeba uczyć, że doskonała, rodzinna atmosfera to nie wszystko. Okazuje się, że te opinie nie miały nic wspólnego z rzeczywistością, bo ktoś, kto przyjdzie do VLO, może spokojnie liczyć na dobre przygotowanie do matury i studiów... A to już z EWD ładnie wychodzi... Gdyby nie było pracy z młodzieżą, to ten wskaźnik nie byłby tak wysoki...
Na stronie Urzędu Miasta jest profesjonalna ocena gimnazjów pod względem Wartości Dodanej Uczenia... Mam nadzieję, Kubo, że Komisja Oświaty będzie dążyć też do sporządzenia podobnego raportu dotyczącego Liceów... Wtedy będzie wiadomo, które licea to szkoły wspierające (czyli te, gdzie młodzież nawet słabsza może liczyć na nadrobienie zaległości i dobrze zdać maturę), które to szkoły sukcesu (otrzymujące młodzież świetną i także świetną wypuszczające na wyjściu), a które to szkoły wymagające pomocy czy szkoły niewykorzystanych możliwości...
Mam że tak powiem rodzinnie i sąsiedzko kontakt z kadrą I oraz III LO ( więc wiem, że też muszą nieźle walczyć o wyniki, samo się nic nie nauczy ... Cieszy natomiast, że kadra I LO udowodniła, że UM trochę się zagalopował w programie na TVN24, w którym bodaj rzecznik mówił o "niezadowalających wynikach matury" w tej szkole... Jeśli miejsce w pierwszej 10 małopolski, to niezadowalające wyniki, to ja wymiękam....
Z drugiej strony niejednokrotnie słyszalem obiegowe opinie o tym, jak to w V LO się nie trzeba uczyć, że doskonała, rodzinna atmosfera to nie wszystko. Okazuje się, że te opinie nie miały nic wspólnego z rzeczywistością, bo ktoś, kto przyjdzie do VLO, może spokojnie liczyć na dobre przygotowanie do matury i studiów... A to już z EWD ładnie wychodzi... Gdyby nie było pracy z młodzieżą, to ten wskaźnik nie byłby tak wysoki...
Na stronie Urzędu Miasta jest profesjonalna ocena gimnazjów pod względem Wartości Dodanej Uczenia... Mam nadzieję, Kubo, że Komisja Oświaty będzie dążyć też do sporządzenia podobnego raportu dotyczącego Liceów... Wtedy będzie wiadomo, które licea to szkoły wspierające (czyli te, gdzie młodzież nawet słabsza może liczyć na nadrobienie zaległości i dobrze zdać maturę), które to szkoły sukcesu (otrzymujące młodzież świetną i także świetną wypuszczające na wyjściu), a które to szkoły wymagające pomocy czy szkoły niewykorzystanych możliwości...
Mam że tak powiem rodzinnie i sąsiedzko kontakt z kadrą I oraz III LO ( więc wiem, że też muszą nieźle walczyć o wyniki, samo się nic nie nauczy ... Cieszy natomiast, że kadra I LO udowodniła, że UM trochę się zagalopował w programie na TVN24, w którym bodaj rzecznik mówił o "niezadowalających wynikach matury" w tej szkole... Jeśli miejsce w pierwszej 10 małopolski, to niezadowalające wyniki, to ja wymiękam....