Strategia rozwoju sportu w Tarnowie
Strategia rozwoju sportu w Tarnowie
1. Wstęp
Podstawą powyższego opracowania stała się konieczność przygotowania strategii wspierania sportu masowego w mieście Tarnowie, a także wspierania procesu rozwoju poszczególnych zawodników z tego regionu. Ideę budowania sprawności fizycznej w życiu człowieka należy rozpocząć w jak najwcześniejszym wieku. Małe dziecko zanim uświadomi sobie celowość ruchu, rozwija swą sprawność fizyczną poprzez zabawę. Następnym etapem jest przerodzenie się tych zabaw w świadome działanie, przygotowujące młodego człowieka
do systematycznej pracy zmierzającej do zapewnienia prawidłowego rozwoju psychoruchowego. Żeby ten proces rozwijał się we właściwy sposób najlepszym środkiem do jego realizacji jest uczestnictwo w różnego rodzaju zajęciach sportowych. Najpierw ogólnorozwojowych, a następnie ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności
i osiągnięcie sukcesu w wybranych dyscyplinach sportu. Uczestnictwo takie kształtuje pozytywne cechy charakteru młodego człowieka takie jak ambicja, wytrwałość, odporność
na stres, systematyczność, umiejętność współdziałania oraz odpowiedzialność. Nabycie tych cech przygotowuje go do aktywnego i świadomie ukierunkowanego dorosłego życia. Rozwijanie tych cech przyczynia się do ukształtowania zdrowego społeczeństwa czynnie uczestniczącego w życiu regionu, zmniejsza też możliwość skierowania się młodych ludzi
w kierunku uzależnień i patologii.
Cele projektu :
Celem projektu jest odpowiedź na następujące pytania:
Jakie należy przyjąć priorytety działań wspierających rozwój sportu i rekreacji
w mieście?
Jakie cele chcemy?
Jakie działania muszą być podjęte aby zrealizować założone cele?
Jakie budżety będą potrzebne aby zrealizować niezbędne działania?
Jak skutecznie zarządzać zaproponowaną strategią i jak monitorować jej realizację?
Powyżej przedstawiam wstęp do autorskiej koncepcji strategii rozwoju sportu miasta Tarnowa. Rozpocząłem proces konsultacji strategii wśród środowiska lokalnego biznesu - udostępniłem koncepcje strategii kluczowym mecenasom sportu w Tarnowie i regionie oraz wśród przedstawicieli lokalnej polityki .
Przewiduje również zorganizowanie panelu dyskusyjnego dotyczącego strategii rozwoju sportu w Tarnowie .
W związku że rozwój wydarzeń dotyczący koncepcji strategii rozwoju sportu w Tarnowie jest dynamiczny , aby usprawnić przepływ informacji , zainteresowane strony proszę o kontakt drogą elektroniczną : [email protected] , w najkrótszym możliwym czasie będę się bezpośrednio kontaktował i ustalał termin panelu dyskusyjnego .
Podstawą powyższego opracowania stała się konieczność przygotowania strategii wspierania sportu masowego w mieście Tarnowie, a także wspierania procesu rozwoju poszczególnych zawodników z tego regionu. Ideę budowania sprawności fizycznej w życiu człowieka należy rozpocząć w jak najwcześniejszym wieku. Małe dziecko zanim uświadomi sobie celowość ruchu, rozwija swą sprawność fizyczną poprzez zabawę. Następnym etapem jest przerodzenie się tych zabaw w świadome działanie, przygotowujące młodego człowieka
do systematycznej pracy zmierzającej do zapewnienia prawidłowego rozwoju psychoruchowego. Żeby ten proces rozwijał się we właściwy sposób najlepszym środkiem do jego realizacji jest uczestnictwo w różnego rodzaju zajęciach sportowych. Najpierw ogólnorozwojowych, a następnie ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności
i osiągnięcie sukcesu w wybranych dyscyplinach sportu. Uczestnictwo takie kształtuje pozytywne cechy charakteru młodego człowieka takie jak ambicja, wytrwałość, odporność
na stres, systematyczność, umiejętność współdziałania oraz odpowiedzialność. Nabycie tych cech przygotowuje go do aktywnego i świadomie ukierunkowanego dorosłego życia. Rozwijanie tych cech przyczynia się do ukształtowania zdrowego społeczeństwa czynnie uczestniczącego w życiu regionu, zmniejsza też możliwość skierowania się młodych ludzi
w kierunku uzależnień i patologii.
Cele projektu :
Celem projektu jest odpowiedź na następujące pytania:
Jakie należy przyjąć priorytety działań wspierających rozwój sportu i rekreacji
w mieście?
Jakie cele chcemy?
Jakie działania muszą być podjęte aby zrealizować założone cele?
Jakie budżety będą potrzebne aby zrealizować niezbędne działania?
Jak skutecznie zarządzać zaproponowaną strategią i jak monitorować jej realizację?
Powyżej przedstawiam wstęp do autorskiej koncepcji strategii rozwoju sportu miasta Tarnowa. Rozpocząłem proces konsultacji strategii wśród środowiska lokalnego biznesu - udostępniłem koncepcje strategii kluczowym mecenasom sportu w Tarnowie i regionie oraz wśród przedstawicieli lokalnej polityki .
Przewiduje również zorganizowanie panelu dyskusyjnego dotyczącego strategii rozwoju sportu w Tarnowie .
W związku że rozwój wydarzeń dotyczący koncepcji strategii rozwoju sportu w Tarnowie jest dynamiczny , aby usprawnić przepływ informacji , zainteresowane strony proszę o kontakt drogą elektroniczną : [email protected] , w najkrótszym możliwym czasie będę się bezpośrednio kontaktował i ustalał termin panelu dyskusyjnego .
Osoby (a przynajmniej osoba) są zainteresowane spotkaniem i rozmową, ale żeby mieć o czym rozmawiać przez 3 godziny, fajnie byłoby mieć ten Pana program wcześniej, żeby go przeczytać, mieć możliwość odniesienia się do niego itp. Ja również mogę udostępnić mail do przesłania tego programu bezpośrednio do mnie, jeśli nie chce Pan go udostępniać publicznie (choć nie mam pojęcia dlaczego).
-
- Prytan
- Posty: 297
- Rejestracja: 07-07-2011, 23:59
@pilips - taki dokument winien być przygotowany przez UM Tarnowa. W momencie udostępnienia go publicznie sbs de facto daje materiał za friko ludziom, którzy za swoją pracę dostają pieniądze. Jego podstawowe założenia były omawiane przez sbs-a na Radzie Sportu. W gestii UM Tarnowa są dalsze kroki.
Robert Erazmus
sprawiedliwy oddaje honor, ja też nie jestem ze wszystkim na bieżąco, gdyż sporą część czasu spędzam za granicą. Co do UM to masz 100% racji. Tyle, że co z tego, że Ty to wiesz, ja to wiem i generalnie wszyscy to wiedzą oprócz urzędników. I jeśli sami czegoś nie ruszymy, to oni tego na pewno nie zrobią...
"Strategia rozwoju sportu w Tarnowie " autorstwa Michała Ligęskiego
zapraszam do lektury :
1. Wstęp
Podstawą powyższego opracowania stała się konieczność przygotowania strategii wspierania sportu masowego w mieście Tarnowie, a także wspierania procesu rozwoju poszczególnych zawodników z tego regionu. Ideę budowania sprawności fizycznej w życiu człowieka należy rozpocząć w jak najwcześniejszym wieku. Małe dziecko zanim uświadomi sobie celowość ruchu, rozwija swą sprawność fizyczną poprzez zabawę. Następnym etapem jest przerodzenie się tych zabaw w świadome działanie, przygotowujące młodego człowieka
do systematycznej pracy zmierzającej do zapewnienia prawidłowego rozwoju psychoruchowego. Żeby ten proces rozwijał się we właściwy sposób najlepszym środkiem do jego realizacji jest uczestnictwo w różnego rodzaju zajęciach sportowych. Najpierw ogólnorozwojowych, a następnie ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności
i osiągnięcie sukcesu w wybranych dyscyplinach sportu. Uczestnictwo takie kształtuje pozytywne cechy charakteru młodego człowieka takie jak ambicja, wytrwałość, odporność
na stres, systematyczność, umiejętność współdziałania oraz odpowiedzialność. Nabycie tych cech przygotowuje go do aktywnego i świadomie ukierunkowanego dorosłego życia. Rozwijanie tych cech przyczynia się do ukształtowania zdrowego społeczeństwa czynnie uczestniczącego w życiu regionu, zmniejsza też możliwość skierowania się młodych ludzi
w kierunku uzależnień i patologii.
Cele projektu
Celem projektu jest odpowiedź na następujące pytania:
Jakie należy przyjąć priorytety działań wspierających rozwój sportu i rekreacji
w mieście?
Jakie cele chcemy?
Jakie działania muszą być podjęte aby zrealizować założone cele?
Jakie budżety będą potrzebne aby zrealizować niezbędne działania?
Jak skutecznie zarządzać zaproponowaną strategią i jak monitorować jej realizację?
2. Diagnoza stanu obecnego
Materiał analityczny zaprezentowany w niniejszym punkcie posłuży jako podstawa
do sformułowania misji i wizji rozwoju sportu i rekreacji w mieście Tarnowie. Pozwoli również zdefiniować najważniejsze priorytety rozwojowe. Niniejsza analiza jest efektem konsultacji społecznych przeprowadzonych w formie spotkań roboczych i materiałów dotyczących zasobów infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.
Ze względu na błędne wartościowanie i uznanie braku misji miasta w wspieraniu wysiłku sportowego w mieście Tarnowie, zaniedbano promocję przez służby miejskie sportów masowych. Zabrakło koncepcji utworzenia małych i średnich form infrastruktury sportowej tzn. architektury dla aktywnego spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży i rodzin. Zabrakło również podstawowych elementów takich jak edukacja sportowa, szkolenia, warsztaty, panele dyskusyjne. Nie wykorzystano również możliwości poprawy infrastruktury sportowej związanych z euro 2012, nie wykorzystano środków z funduszy unijnych,
z Ministerstwa Sportu, czy z umów publiczno-prywatnych. Osiągnięto stan taki,
że potencjalne możliwości utrzymania i rozwoju infrastruktury treningowej kurczą się z roku na rok. Nie określono wizerunkowej definicji sportu miejskiego, nie utworzono internetowej platformy dla sportowców, inwestorów, mieszkańców itp.
Brakuje właściwych działań marketingowo promocyjnych pomimo posiadania elementów które można w tym celu wykorzystać przy użyciu działań niskonakładowych takich jak newsletter sportowy (mailing, call center), regionalne aktualności sportowe, funkcjonalny program lojalnościowy z wykorzystaniem np.: karty miejskiej. Mówiąc skrótowo, po pewnym okresie „sportowej prosperity" w Tarnowie zapanował długotrwały marazm.
Jako główne czynnikami, które złożyły się powyższy stan rzeczy można wymienić:
Brak dialogu kluby sportowe – magistrat – środowisko biznesowe.
Brak strategii i jednolitej polityki rozwoju sportu w mieście Tarnowie.
Brak koncepcji wykorzystania obecnej infrastruktury sportowej w Tarnowie (tzn. brak operatora infrastruktury sportowej).
Nie przeprowadzenie analizy możliwości miasta i regionu do inwestowania i rozwoju sportu (skutkującej brakiem strategii finansowania sportu w Tarnowie).
Nadmierne rozproszenie infrastruktury sportowej dla sportu wyczynowego
w Tarnowie skutkujące ponoszeniem nakładów na kilka obiektów zamiast doprowadzenia jednego z nich do właściwego poziomu i użytkowania go przez kilka klubów sportowych jako obiekt miejski.
Brak kampanii promującej tarnowskich sportowców oraz zachęcającej do inwestowania
w tarnowski sport.
Brak modelu sportu w Tarnowie, np. z ukierunkowaniem na klub wiodący i kluby wspierające (sekcje młodzieżowe), co w konsekwencji spowodowało wieloletnie zaniedbania w finansowaniu klubów sportowych w Tarnowie (poprzez świadome zadłużanie klubów sportowych) ,
Brak bieżącego diagnozowania(rozwiązywania) problemów sportu w Tarnowie
Brak wsparcia spółek miejskich dla klubów wiodących w mieście ( np. środki transportu, TCK, brak umów uprzywilejowanych )
W konsekwencji braku akcji społecznych poprzez sport, w tym również braku wykorzystania wizerunku lokalnych sportowców i braku oddziaływania poprzez sport, młodzież nie posiada autorytetów, na których mogłaby się wzorować. Bazując na błędnej tezie o braku zainteresowania mieszkańców doprowadzono do sytuacji, że brak jest lobby sportowego i brak jest zainteresowania sportem tak masowym, jak i lokalnym przez biznes. Gwoździem do trumny był brak elementarnej wiedzy radnych miasta Tarnowa dotyczących kosztów funkcjonowania sportu w Tarnowie.
W tym miejscu należy zauważyć, że jednym z obowiązków tak organów administracji rządowej jak i jednostek samorządu terytorialnego zawartych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym jest tworzenie warunków prawno – organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej. Współpraca ta może być realizowana przy udziale organizacji pozarządowych.
W przyjętej w 2007 roku przez Radę Ministrów „Strategii rozwoju sportu w Polsce
do roku 2015” określone zostały priorytety i wizje rozwoju, które winny zostać zawarte
w strategiach regionalnych. Zwrócono w niej uwagę, że „wspomagane będzie upowszechnianie sportu jako istotnego czynnika podnoszenia poziomu kondycji fizycznej oraz przeciwdziałania negatywnym zjawiskom i patologiom społecznym. Tworzenie nowych oraz modernizacja istniejących obiektów sportowych i rekreacyjnych dostępnych dla obywateli będzie poszerzać możliwości aktywnego spędzenia wolnego czasu i promocji zdrowego trybu życia. Zwiększany będzie również dostęp osób niepełnosprawnych
do różnych form aktywności sportowej i rekreacyjnej. W sferze sportu wyczynowego tworzone będą warunki organizacyjne i finansowe do powstawania nowych klubów przy tworzone będą warunki organizacyjne i finansowe do powstawania nowych klubów przy kontynuacji działalności już istniejących.”
Biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną Miasta Tarnowa i jego mieszkańców
w niniejszym opracowaniu przyjęto jako jeden z celów szczegółowych uporządkowanie zarządzania istniejącą bazą rekreacyjnej i sportowej. Po sporządzeniu pełnej inwentaryzacji obiektów służących sportowi i rekreacji na terenie Tarnowa (w poniższej strategii znajduje się większość z nich), należy uwzględniając stan poszczególnych obiektów przyjąć właściwą gradację inwestycji modernizacyjnych w celu uzyskania jak najwyższej funkcjonalności, przy jak najniższych nakładach. Pamiętając, że w ramach m.in. programu „Orlik” wybudowane zostały boiska przy szkołach podstawowych, należy ich wykorzystanie włączyć do realizacji programu. Również wykorzystanie sal gimnastycznych również winno być elementem programu.
Tarnów wbrew pozorom ma sporą bazę sportowo-rekreacyjną, jednakże jej wykorzystanie, w tym alokacja środków doprowadziły do sytuacji, że spora część z nich wymaga nakładów na ich modernizację lub rewitalizację. Ze względu na fakt, że część z nich nie może być wykorzystana jako obiekty służące sportowi wyczynowemu, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zostały one wykorzystane jako obiekty służące sportowi masowemu. Takie działanie będzie również doskonale wpisywało się w realizację konstytucyjnego obowiązku (art. 68 ust.5) popierania przez władze publiczne rozwoju kultury fizycznej, zwłaszcza dzieci i młodzieży.
W realizacji programu uwzględniona została współpraca z organami administracji rządowej, placówkami oświatowymi, środowiskiem akademickim oraz klubami
i stowarzyszeniami sportowymi.
Jako podstawowe założenia do budowy strategii przyjęto, że:
Przyjęte obecnie rozwiązania wspierania rozwoju sportu i rekreacji w mieście
są niewystarczające i wymagają zmiany.
Należy określić misję miasta w odniesieniu do sportu i rekreacji, w tym cele strategiczne oraz koncentrację nakładów na wybranych obszarach w celu osiągnięcia jak największych korzyści społecznych z zainwestowanych nakładów.
Zadaniem Miasta jest stwarzanie warunków wsparcia dla sportu aby współpracujące
w tej dziedzinie związki i organizacje sportowe miały jak lepsze warunki szkolenia,
co zwiększać będzie prawdopodobieństwo odnoszenia znaczących sukcesów przez działające na obszarze miasta związki i organizacje sportowe .
Środki przeznaczone na wsparcie traktowane są jako inwestycja przynosząca określone korzyści społeczne (w tym celu opracowane zostaną wskaźniki monitorowania rezultatów przekazywanych środków).
W obecnej sytuacji ograniczonych środków budżetowych określone zostaną kierunki inwestycji priorytetowych w formie wsparcia dla ograniczonej liczby dyscyplin sportowych.
Rekreacja w mieście traktowana jest w sposób systemowy, a nie jak dotychczas interwencyjny.
Dominującym podmiotem na tarnowskim rynku sportu i rekreacji jest obecnie Tarnowski środek Sportu i Rekreacji (TOSiR). Choć zadania, które są mu przypisane sformułowane
są w sposób właściwy (patrz poniżej), niestety nie są one realizowane:
eksploatacja, utrzymanie i udostępnianie terenów i obiektów sportowo – rekreacyjnych stanowiących mienie komunalne Gminy Miasta Tarnowa,
tworzenie miejskiej bazy sportowej oraz pełnieniem funkcji inwestora przy realizacji zadań inwestycyjnych w zakresie obiektów sportowych i rekreacyjnych,
upowszechnianie kultury fizycznej,
organizowanie zajęć sportowych, rekreacyjnych, zawodów i imprez sportowo – rekreacyjnych oraz różnych usług w zakresie sportu i rekreacji,
udostępnianie miejskiej bazy sportowej dla potrzeb sportu, wychowania fizycznego, współzawodnictwa sportowego, rekreacji i rehabilitacji ruchowej,
tworzenie osobom niepełnosprawnym warunków do rehabilitacji ruchowej, rekreacji oraz uprawiania sportu,
wykonywanie innych zadań o charakterze użyteczności publicznej w zakresie sportu, rekreacji i wypoczynku.
Oprócz TOSiR-u w Tarnowie obecnie działa wiele klubów sportowych, są to m.in. :
ZKS Unia Tarnów
Unia Tarnów ŻSSA
MUKS Sokół Gumniska Tarnów
Tamel Tarnów
Błękitni Tarnów
Metal Tarnów
Pałac Młodzieży Tarnów
Iskra Tarnów
UKS Jedynka Tarnów
TKS Kyokushin Karate
Tarnowski Klub Tenisowy
UKS Leliwa
Tarnowski Yacht Club "AZOTY"
Yacht Club "BEZAN"
Yacht Club "ORION"
Yacht Club "ARMATOR"
K.S Perfekcja (Muay Thai)
CAS Horyzonty Tarnów
MUKS Przystań Tarnów
UKS Start Tarnów
MKS Tarnovia Tarnów
Taka rozdrobnienie jak już wspomniano powyżej powoduje, iż nakłady przeznaczane
na poszczególne kluby z osobna w tym ich infrastrukturę np.: stadiony, nigdy nie będą wystarczające. Jako przykład podać można fakt utrzymywanie 7 stadionów przeznaczonych do uprawiania sportu wyczynowego (piłka nożna, lekkoatletyka), w tym jednego spełniającego podwójną funkcję (stadionu żużlowo-sportowego) tj.:
Stadion Miejski "Jaskółcze Gniazdo" – 16.000 miejsc, oświetlony, tor żużlowy
Stadion MKS "Tarnovia" – 3.000 miejsc, nieoświetlony
Stadion ZKS Metal Tarnów – 1.500 miejsc, nieoświetlony
Stadion ZKS Tamel Tarnów – ilość miejsc trudna do określenia, nieoświetlony
Stadion KS Błękitni Tarnów 2050 miejsc (w tym 50 siedzących), nieoświetlony
Stadion KS Iskra Tarnów –150 miejsc, nieoświetlony
Stadion Unia Tarnów – lekkoatletyczny
Analogicznie jak w przypadku stadionów, nie jest również uporządkowany sposób gospodarowanie halami sportowymi. Obecnie w Tarnowie mamy 4 hale widowiskowo-sportowe i 1 halę sportową:
Hala widowiskowo-sportowa "Jaskółka" na ulicy Traugutta - 3.500 miejsc.
Hala widowiskowo-sportowa Pałacu Młodzieży na ulicy Gumniskiej - 1.000 miejsc.
Hala widowiskowo-sportowa na ul. Chemiczna - 300 miejsc oraz składaną trybuną
na poziomie płyty głównej boiska (ok. 150 miejsc).
Hala widowiskowo-sportowa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej (302 osób siedzących, galerię z miejscami stojącymi oraz składaną trybuną na poziomie płyty głównej boiska (ok.150 miejsc).
Hala sportowa TOSiR-u przy ulicy Krupniczej - ok. 400 miejsc (ściana wspinaczkowa, boisko do piłki koszykowej, nożnej, siatkowej i ręcznej)
Brak jest również koncepcyjnego podejścia do znajdujących się na terenie miasta Tarnowa zespołów kortów tenisowych:
MKS Tarnovia
ZKS Unia
ZKS Tamel
Tarnowskiego Klubu Tenisowego
Centrum Tenisowe A.C.T. Sport na ul. Wojska Polskiego
Wykorzystanie pozostałych obiektów takich jak:
Park wodny - ul. Piłsudskiego 30
Pływalnia letnia TOSiR na Górze św. Marcina
Pływalnia letnia TOSIR w Mościcach
Pływalnia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej
Kręgielnia "Kwazar Bowling Club"
Kręgielnia "Bowling Pub""
Ściana wspinaczkowa La Roca na ul. Kochanowskiego
Sztuczna ściana wspinaczkowa PWSZ
Klub bilardowy Bila
Klub bilardowy IKS
Park linowy na Górze św. Marcina
Laser Planet (arena do laserowego paintballa)
Strzelnicy LOK
Auto Moto Klub Tarnowski
Tor Kartingowy Daytona Tarnów
Boiska trawiasto-asfaltowe na ul. Wojska Polskiego (do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki)
Obiekty rekreacyjne na osiedlu Koszyckim
Boiska sportowe wybudowane w ramach akcji „Orlik 2012”
Również pozostawia wiele do życzenia, najlepszym przykładem obecnego podejścia miasta
do rekreacji dzieci i młodzieży jest Dirt Park Rowerowy na Osiedlu Legionów, czy SkatePark na ulicy Piłsudskiego. Działania związane z „Parkiem Legionów” również utknęły w miejscu.
Kolejnym równie ważnym aspektem jest brak zainteresowania promowania turystyki rowerowej, pomimo posiadania Wypożyczalni rowerów w Tarnowskim Centrum Informacji i 9 szlaków rowerowych:
Tarnów – Jamna (żółty, czarny)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) – Ciężkowice (niebieski)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) - Jamna(niebieski)
Tarnów Dworzec Główny – Kłokowa (czerwony)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) – Szczepanów (czerwony)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) – Biadoliny (zielony)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) – Czarna (czerwony)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) - Dąbrowa Tarnowska (niebieski )
Tarnów - Dąbrowa Tarnowska (zielony)
i 22 szlaków pieszych.
3. Perspektywy rozwoju i narzędzia służące ich realizacji
Wychodząc więc naprzeciw zapotrzebowaniu, a także posiadając odpowiednie do skali problemu umiejętności, wiedzę, motywację i doświadczenie, autorzy poniższego opracowania stworzyli innowatorski projekt „Akademia Sportowa”, którego opis zawarty jest poniżej. Tworząc go mieli nadzieję, iż zrealizowanie założeń tego pionierskiego planu, ukierunkowanego lokalnie (regionalnie), przyczyni się, na zasadzie „motywatora" wyznaczającego pozytywne wzorce, do powstawania kolejnych tego typu ośrodków w innych miejscach naszego kraju.
Eliminując efekt przypadkowości działań, w opracowaniu skupiono się na działaniach systemowych przeznaczonych do realizacji perspektywie wieloletniej. Opracowanie wpisuje
się w realizowaną przez Ministerstwo Sportu i Turystyki działania „upowszechniania sportu różnych grup społecznych i środowiskowych” i współpracy pomiędzy biznesem,
a społecznością lokalną. Stanowi odpowiedź w jaki sposób należy alokować nakłady w celu osiągnięcia jak najwyższej wartości dodanej, tak w aspekcie finansowym jak i społecznym.
Proponowane działania uwzględniają różny poziom sprawności użytkowników, różnorodność ich zainteresowań. Pamiętać bowiem należy, że wiele talentów, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich lat, w efekcie braku możliwości rozwijania swoich zainteresowań zostało, krótko mówiąc, zmarnowanych. Również wielu młodych ludzi, których zdolności psychofizyczne predysponowały do osiągnięcia sukcesów, nie miało możliwości ani warunków do rozwijania swego potencjału.
Misją, którą ma realizować Akademia Sportowa jest zachęcenie do uprawiania aktywnych form wypoczynku i rekreacji przez jak największej rzeszy młodych ludzi, którzy z różnych powodów (niechęć do „dynamicznej" aktywności ruchowej, niska sprawność motoryczna, itp.) nie są zaangażowani w żadną aktywność fizyczną.
Misja ta będzie realizowana poprzez:
Realizację przedstawionej w niniejszym opracowaniu strategii i polityki rozwoju sportu i rekreacji w mieście Tarnowie.
Przekształcenie już istniejącego podmiotu (Tarnowski Ośrodek Sportu i Rekreacji)
w operatora infrastruktury sportowej (tj. Tarnowskiego Operatora Sportu i Rekreacji), w operatora infrastruktury sportowej (tj. Tarnowskiego Operatora Sportu i Rekreacji), którego zadaniem będzie koordynowanie działań związanych z utrzymaniem, modernizacją i inwestycjami w infrastrukturę sportowo-rekreacyjną i infrastrukturę związaną stricte z sportem wyczynowym.
Kompleksowa realizacja kampanii promującej region tarnowski z nastawieniem
na promocję tarnowskiego biznesu i tarnowskich sportowców, zachęcająca
do inwestowania w regionie z uwzględnieniem inwestycji w tarnowski sport.
Ciągłą analizę możliwości miasta i regionu do inwestowania i rozwoju działalności związanej
z wspieraniem rozwoju sportu (w tym wyczynowego) i rekreacji, której zadaniem będzie opracowanie dynamicznego modelu finansowania tych działań w Tarnowie.
Rozwój współpracy w ramach platformy dialogu kluby sportowe – magistrat – środowisko biznesowe
Stworzenie grupy lokalnych liderów sportu i rekracji, których działania koordynowane przez UM Tarnowa rozwijać będą właściwe zarządzanie obiektami i projektami sportowym w celu jak najlepszej współpracy ze społecznością lokalną. Liderzy sportu odpowiadać będą za przygotowanie materiałów w celu pozyskania środków
na realizację projektów sportowych, bazując na współpracy i wymianie doświadczeń pomiędzy nimi i „animatorami” pracującymi na określonym terenie.
Jednocząc równolegle funkcjonujące, do tej pory niestety pełne wzajemnych animozji, pretensji i roszczeń światy biznesu, agend miejskich i rządowych oraz wolentariatu osiągniemy efekty wzajemnej synergii:
Lokalny i nie tylko biznes realizując zapisy dotyczące misji społecznej biznesu będzie wspierany w swoich działaniach poprzez działania wizerunkowe i marketingowe. Tak więc nie będzie to jak dotychczasowo jedynie adresacja roszczeń pod jego adresem, ale obopólna korzyść.
Agendy miejskie i rządowe realizować będą zadania nałożone ustawowo, takie jak poprawa kondycji zdrowotnej mieszkańców miasta i regionu, integrację środowisk lokalnych oraz w konsekwencji również zmniejszenie przestępczości w wyniku aktywizacji sportowej
i rekreacyjnej grup młodzieżowych.
Dzieci/młodzież oprócz możliwości czynnego wypoczynku, otrzymają prawidłowe wskazówki dotyczące technik gry, przepisów i obowiązujących zwyczajów w wybranej przez siebie dyscyplinie. Dzięki czemu stworzona zostanie baza kadrowa dla rozwoju dyscyplin w ramach sportu wyczynowego. Ponadto zyskają oni wzorce do naśladowania.
Osoby dotychczas wykluczone z czynnego życia społecznego tj. osoby niepełnosprawne uzyskają możliwość większej integracji społecznej w ramach realizowanych przy ich współudziale działań.
Zaktywizowane w ramach ukierunkowanych wspólnych działań zostaną środowiska kibiców, co również przełoży się na efekt biznesowy.
Tak więc, osoby chcące działać na rzecz regionu znajdą wspólną platformę działania, która będzie mogła ewoluować na pozostałe aspekty działań służących biznesowi, mieszkańcom i rozwojowi regionu.
W celu uzyskania zakładanych efektów, w tym m.in. prestiżu Akademii oraz
z ekonomicznego punktu widzenia wskazana jest kompleksowa realizacja wszystkich powyższych założeń.
Zaproponowane działania podzielone zostały na 5 grup:
1. Opracowanie spójnego systemu finansowania działalności w zakresie sportu i rekreacji
2. Wspieranie rozwoju bazy sportowo – rekreacyjnej
3. Wspieranie rozwoju sportu wyczynowego
4. Wspieranie rozwoju sportu masowego
5. Wspieranie aktywności fizycznej osób niepełnosprawnych
1. System finansowania działalności w zakresie sportu i rekreacji.
Fundusze na powyższą działalność mogą pochodzić z następujących źródeł:
budżetu samorządów (miasta, powiatu grodzkiego i ziemskiego, województwa),
budżetu centralnego (Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Polska Konfederacja Sportu)
pozyskiwane w ramach realizacji programów Unii Europejskiej,
środków specjalnych z Totalizatora Sportowego i reklamy wyrobów alkoholowych,
pozyskane od sponsorów prywatnych i prawnych (w tym partnerów biznesowych partnerów technicznych, partnerów medycznych, partnerów merytorycznych (szkoleniowych, językowych – szkoły językowe), partnerów medialnych (media lokalne
i regionalne), przedstawicieli Parlamentu Polskiego i Europejskiego, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego
W przypadku pozyskiwania środków zewnętrznych większą aktywnością w tym zakresie muszą wykazać się działacze sportowi, gdyż stale zwiększa się ilość programów skierowanych wyłącznie do organizacji pozarządowych. Pozyskane od sponsorów prywatnych i prawnych środki pochodzić winny z promocji biznesu.
Przykładem takich działań może być np.: realizacja następujących działań w ramach podpisanej umowy pomiędzy Grupą Azoty S.A., a Urzędem Miasta Tarnowa w następującej formie:
Grupa Azoty S.A. prowadzi szeroko zakrojone akcje społeczne skierowane dla dzieci
i młodzieży miasta Tarnowa i regionu (budując w ten sposób relacje z mieszkańcami i buduje trwałe fundamenty w mieście) poprzez np. akcje edukacyjne (stricte wiedza chemiczna
z wykorzystaniem np. kreatywnych przystanków autobusowych). w Tarnowie przystanek mógłby być zbudowany na wzór tablicy Mendelejewa oraz np. w kształcie boksu żużlowego, byłaby to ciekawa forma promocji - przykuwająca uwagę, a przy okazji spełniająca rolę edukacyjną - treści mogą być zmienne przygotowywane przez dział PR Grupy Azoty
(w takiej formie przedstawiając cały potencjał zakładu). Kolejną możliwą akcją wpisującą
się w misje Grupy Azoty jest np. działanie mające na uwadze poprawę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży na drogach np. za pomocą odblasków do tornistrów i kamizelek odblaskowych,
tu ważną rolę odegrałyby kluby sportowe, jako pośrednicy przeprowadzenia akcji
(koordynatorzy szkolni - kluby kibica szkolne), których partnerami jest Grupa Azoty. Beneficjentami tego typu akcji oprócz Grupy Azoty byliby - odpowiedzialny partner oraz kluby sportowe które również budują swoją pozycję w społeczeństwie. Działania takie byłyby zwieńczeniem hasła „Grupa Azoty S.A. jako największy pracodawca w regionie tarnowskim, ma poczucie odpowiedzialności za rozwój regionu i podejmuje wiele działań mających aktywizować życie społeczne na jego terenie. Ponadto Grupa Azoty S.A. i przedstawiciele wybranych dyscyplin strategicznych, mieliby ułatwione zadanie w nawiązywaniu relacji. Wtedy pozyskiwanie środków finansowych mogłoby odbywać się na następującej ofercie marketingowej:
Podstawowe nośniki reklamy:
reklama na spodenkach zawodników (docelowo kilkanaście drużyn młodzieżowych)
reklama głównego partnera w centralnym miejscu koszulki meczowej(treningowej)
miejsca reklamowe z tyłu koszulki , na rękawach oraz spodenkach dla innych partnerów biznesowych
reklama na innych nośnikach reklamowych ( sprzęt sportowy np. torby sportowe)
reklama wokół boisk w postaci bannerów (umieszczona cały czas na dany okres objęty umową , wyłączność branżowa)
Bliskość (w przypadku Mościc) krytej pływalni i pływalni letniej, hali Jaskółka, stadionu Miejskiego daje możliwość promocji wybranych sponsorów przy pomocy:
reklamy wokół boiska podczas meczów ligowych,
reklamy wokół parkietu przy okazji turniejów halowych
reklamy na folderach promocyjnych
reklamy na plakatach informacyjnych: dotyczących naboru, przy organizowaniu imprez, turniejów, akcji społecznych i wizerunkowych
reklamy na stronie internetowej( kanał youtube , media społecznościowe)
reklamy na maskotce klubowej.
2. Wspieranie rozwoju bazy sportowo – rekreacyjnej
W przypadku infrastruktury wielkokubaturowej rozwiązaniem problemów może być jedynie realizacja tych funkcji w ramach określonego programu. W ramach tych funkcji TOSiR pełnić rolę operatora bazy obiektów stanowiących mienie Gminy Miasta Tarnowa,
jak również obiektów z których będzie on korzystał na zasadzie najmu lub użyczenia, a które stanowić będą element programu. Które następnie będą udostępniane odpłatnie/nieodpłatnie poszczególnym klubom czy stowarzyszeniom sportowym. Rozumiejąc rolę jako pełni sport żużlowy jak również biorąc pod uwagę efektywność utrzymywania stadionu spełniającego dwie funkcje rozsądne jest przeznaczenie na cele sportu żużlowego wraz z infrastrukturą Stadion Miejski "Jaskółcze Gniazdo" oraz zaadaptowanie wybranego z pozostałych
sześciu obiektów, jednego z przeznaczeniem na Miejski Stadion piłkarsko-lekkoatyczny, natomiast pozostałe obiekty winny być przeznaczone do użytkowania przez młodzież
w ramach realizacji programu. W celu zmniejszenia nakładów na utrzymanie Stadion Miejski "Jaskółcze Gniazdo" należy również uwzględnić organizację na nim imprez plenerowych
i kulturalnych. W dalszej perspektywie należy rozważyć ich rozbudowę, z uwzględnieniem ich zadaszenia. Przy wyborze stadionu który miałby zostać zaadaptowany jako Stadion Miejski dla Klubów sportowych należy pierwszoplanowo uwzględnić kwestie logistyczne (dojazd i miejsca parkingowe).
W odniesieniu natomiast do pozostałych obiektów infrastrukturalnych, należy wykonać szczegółową analizę ich wykorzystania w ramach spełnianej funkcji. W przypadku stwierdzenia niskiego wykorzystania danej funkcji obiektu należy przeprowadzić badania ankietowe wśród społeczność lokalnej dotyczące przyczyn takiego stanu (biorąc pod uwagę zamożność populacji w danym regionie, może być to np.: wysokość kosztów ponoszonych
z tytułu korzystania)
Ze względu na konieczność koncentracji nakładów na ograniczonej liczbie dyscyplin
należy po uzgodnieniu z Radą Sportu opracować propozycje wyboru dyscyplin strategicznych wraz z uzasadnieniem wyboru. Przypisanie to nie ma być przypisaniem stałym, po pewnym czasie wskazania najważniejszych dyscyplin mogą być inne. Docelowo poprzez cykliczne - raz na klika lat - wskazywanie priorytetowych dyscyplin powinien się wytworzyć swego rodzaju inkubator dla sportu w mieście. Dyscypliny, które w wyniku wyboru otrzymają wsparcie z miasta i dzięki temu zrealizują cele strategiczne powinny dzięki temu być w stanie w większym stopniu niż obecnie pozyskiwać środki zewnętrzne i w ten sposób zaangażowanie miasta w ich utrzymanie mogłoby być sukcesywnie zmniejszane. Uwolnione w ten sposób środki mogłyby być przekierowywane na inne dyscypliny sportowe. Dzięki temu jest szansa aby za kilkanaście lat sport w mieście był na wyższym poziomie,
a jednocześnie daje to możliwość by długookresowo znacznie większa niż obecnie liczba podmiotów korzystała z pozabudżetowych źródeł finansowania. W tym sensie wybór dyscyplin priorytetowych jest jednocześnie wyborem obszarów najbardziej efektywnych inwestycyjnie.
W tym miejscu nie możemy zapominać o jakże istotnym elemencie jakim jest czynnik ludzki. Pierwotnie należy oprzeć się na wykwalifikowanej kadrze od której Uczestnicy otrzymają prawidłowe wskazówki dotyczące zasad uprawiania danej dyscypliny, technik, przepisów i obowiązujących zwyczajów. Po pewnym czasie poprzez systematyczne uprawianie ćwiczeń fizycznych według określonych reguł z elementami współzawodnictwa, najzdolniejsi stanowić będą potencjalną kadrę dla działających w mieście sekcjach sportowych. Docelowo należy wspierać szkolenia (doszkalanie) osób zajmujących się „przekazywaniem" wiedzy w celu stworzenia lokalnej grupy czynnych, fachowych instruktorów. Tworząc grupy lokalnych liderów sportu i rekracji, których działania koordynowane przez UM Tarnowa rozwijać będą właściwe zarządzanie obiektami
i projektami sportowymi.
3. Wspieranie rozwoju sportu wyczynowego
Jak wspomniano w punkcie poprzednim, w celu efektywnego wykorzystania środków niezbędne jest wydzielenie relatywnie niewielkiej liczby dyscyplin sportowych które będą priorytetowe – strategiczne, w perspektywie 3-4 najbliższych lat. W odniesieniu
priorytetowe – strategiczne, w perspektywie 3-4 najbliższych lat. W odniesieniu
do wybranych dyscyplin należy wybrać klub wiodący i kluby wspierające (sekcje młodzieżowe). W przypadku klubu wiodącego właśnie na nim koncentrowane winny być nakłady na niezbędną:
infrastrukturę – odpowiednia ilość, odpowiedniej funkcjonalności i jakości obiekty
kadrę trenerską
kadrę menadżerską
Po zdefiniowaniu, które dyscypliny traktowane są jako dyscypliny strategiczne, kolejnym krokiem jest opracowanie optymalnego budżetu dostosowanego do wyznaczonych przez Radę Sportu celów rozwoju danej dyscypliny. Środki z budżetu miasta winny być przydzielane
na podstawie zweryfikowanych przez zewnętrznego eksperta z danej dziedziny biznesplanów dla danej dyscypliny. Winny one zawierać w głównej mierze pozabudżetowe źródła środków. Pieniądze z budżetu miasta natomiast winny być przydzielane po ich uwzględnieniu. Ogólną wielkość niezbędnych środków w celu ujęcia ich w budżecie miasta można będzie określić
po opracowaniu ww. biznesplanów dla wybranych dyscyplin. Rozliczenie przyznanych środków winno być dokonywane jest z uwzględnieniem uzyskania zakładanych wyników sportowych (celów strategicznych dla dyscypliny w mieście). Jeżeli wielkość środków
w opracowanych biznesplanach przekraczać będzie możliwości budżetu miasta, wtedy należy zweryfikować cele strategiczne bez zmniejszania liczby dyscyplin strategicznych.
Lub alternatywnie, zweryfikować liczbę dyscyplin strategicznych, tak wielkość środków przeznaczonych na zweryfikowaną liczbę dyscyplin pozwoliła na realizację zakładanych celów strategicznych. Przy planowaniu środków należy uwzględnić, iż w ramach dyscyplin strategicznych realizowane jest zarówno szkolenie dzieci i młodzieży jak również rozgrywki na relatywnie wysokim poziomie, tak więc finansowanie winno być zaplanowane w części budżetu miasta na sport dzieci i młodzieży (szkolenie) jak również z części budżetu przeznaczonego na promocję miasta. Jeżeli finansowanie klubów odbywać się będzie ze środków na promocję miasta, wtedy działania promocyjne klubów powinny być ujęte w strategii promocji miasta.
W przypadku dyscyplin nie strategicznych środki na ich finansowanie winny być przyznawane tylko w uzasadnionych przypadkach, co spowoduje ich dążenie do osiągnięcia wyników, które po pewnym czasie predestynował je będzie do uznania jako dyscypliny strategiczne.
W przypadku Tarnowa, ze względu na osiągane wyniki jak również specyfikę dyscypliny, która przekłada się na relatywnie małą liczbę czynnie uprawiających jest żużel. Sport ten ma znikome przełożenie na rekreację. Dyscyplina ta to raczej widowisko sportowe niż dyscyplina z gatunku „sport to zdrowie". W związku z powyższym zakres współpracy pomiędzy miastem i Spółką Żużlową powinno polegać na zabezpieczeniu infrastruktury i kontraktowaniu usług promocyjnych. Natomiast docelowo klub powinien korzystać z infrastruktury na zasadach komercyjnych i tak samo sprzedawać miastu usługi.
4. Wspieranie rozwoju sportu masowego
W przypadku sportu masowego należy wydzielić poszczególne zadania przypisane do uczestników procesu. Podział ten winien wyglądać następująco:
1. Urząd Miasta Tarnowa :
weryfikacja i kontrola wydatkowanych środków finansowych
regulowanie funkcjonowania poszczególnych dyscyplin sportowych poprzez funkcjonowanie odpowiedniego prawa miejscowego w tym systemu wsparcia finansowego
rozwój infrastruktury sportowej
współpraca ze szkołami
2. Kluby i stowarzyszenia sportowe :
stworzenie systemu rozgrywek
inspirowanie i organizacja systemu szkoleń, kursów dla trenerów, instruktorów. menedżerów
pozyskiwanie środków finansowych
szeroko rozumiany lobbing na rzecz sportu lokalnego i wybranej dyscypliny
pomoc przy tworzeniu klas sportowych w szkołach
budowanie więzi ze społecznością lokalną poprzez organizację akcji promocyjnych wśród mieszkańców
szeroko pojęta współpraca ze szkołami
podnoszenie kompetencji trenerskich i menedżerskich
pielęgnowanie tradycji klubowych
3. Zadania TOSiR
pozyskiwanie środków zewnętrznych na rozwój sportu w mieście
koordynowanie działań klubów w stosunku do mecenasów i sponsorów
zatrudnianie menadżerów odpowiedzialnych za wypracowanie a następnie skuteczne wdrażanie strategii rozwoju dyscyplin strategicznych
udostępnianie na ustalonych z miastem i klubami zasadach obiektów sportowych
zarządzanie miejską i przyszkolną infrastrukturą sportową i rekreacyjną
(w przyszłości także wg ustalonych z miastem i szkołami zasad także przyszkolną)
opracowywanie strategii rozwoju miejskiej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej,
a po jej zatwierdzeniu przez Radę Sportu, a następnie Radę Miasta, realizacja inwestycji obiektów sportowych i rekreacyjnych.
rozwój usług rekreacyjnych w mieście
Dla zachowania nadzoru nad realizacją ww. programu i koordynacją działań powinien zostać wyznaczony jeden podmiot nadzorujący realizację zadań we wszystkich obszarach. Podmiotem takim winna być komórka wskazana przez Prezydenta lub alternatywnie może
to być powołany pełnomocnik ds. strategii w zakresie sportu i rekreacji.
Zadaniem jednostki nadzorującej oprócz koordynacji działań winno być sporządzanie
w sposób cykliczny (minimum raz na kwartał przeglądów strategicznych stopnia realizacji celów oraz zadań przez poszczególnych wykonawców). Ponadto raz w roku powinno być dokonywane podsumowanie realizacji zaplanowanych działań, z których wnioski powinny być skorelowane z opracowywaniem budżetu miasta na rok następny. Po sporządzeniu przeglądów na podstawie opracowanych wniosków jednostka nadzorująca powinna wskazywać niezbędne działania korygujące.
5. Wspieranie aktywności fizycznej osób niepełnosprawnych
W przypadku osób niepełnosprawnych sport, wychowanie fizyczne oraz wszelka inna aktywność ruchowa, czy to w zakresie rekreacji czy rehabilitacji to jeden z istotniejszych elementów ich życia. Ponadto powyższe działania (tj. aktywność fizyczna) spełniają
w przypadku osób niepełnosprawnych również funkcję rewalidacyjną. Poprawa kondycji fizycznej umożliwia niepełnosprawnemu bardziej samodzielne radzenie sobie w życiu codziennym, motywuje korzystania z różnych form kształcenia, do wykonywania pracy oraz integrowania się ze środowiskiem, w którym żyje. Sport to dla osób niepełnosprawnych również forma rehabilitacji leczniczej, zawodowej i społecznej, co doskonale zostało ujęte
w pracy Joanny Sobieckiej „Rola sportów procesie kompleksowej rehabilitacji polskich uczestników Igrzysk Paraolimpijskich” AWF w Krakowie. „Współzawodnictwo tak z osobami sprawnym jak z innym osobami dla osoby o ograniczonej sprawności budzi w niej siłę życiową, daje wiarę w siebie i radość z życia. Możliwość porównania własnych wyników
z osiągnięciami mistrzów w danej konkurencji czy dyscyplinie sportu wśród osób posiadających identyczne schorzenia mobilizuje do dalszej pracy, treningu, do uzyskania lepszych rezultatów i rekordów” .
Do uprawiania sposób przez osoby mniej sprawne winny być dostosowane istniejące
i projektowane obiekty.
Wśród sportów indywidualnych osób niepełnosprawnych najbardziej popularnymi dyscyplinami są: łucznictwo i kręgle.
W przypadku łucznictwa, jest to jedna z niewielu dyscyplin sportowych dopuszczająca
nie tylko wspólne uczestnictwo w treningu, ale również wspólny start zawodników pełno-
i niepełnosprawnych. Pomaga to osiągnąć korzystny aspekt w procesie pełnej integracji
i rehabilitacji społecznej, urealnia w odczuciach społeczeństwa wizerunek inwalidy, a tym samym zmienia na korzyść jego stereotyp.
Kręglarstwo nie jest w naszym kraju zbyt popularne. Główną tego przyczyną jest brak kręgielni oraz zbyt wysokie opłaty za użytkowanie tych, które istnieją. Jednakże ze względu na duże możliwości adaptacyjne oraz stosunkowo łatwe przystosowanie innych obiektów do uprawiania tego sportu, może być ono godne polecenia osobom niepełnosprawnym.
Kolejnymi z możliwych do wspierania dyscyplin mogą być:
Tenis stołowy - lekka rakietka i stosunkowo niewielki zakres amplitudy ruchu, jaki potrzebny jest przy rozgrywce, umożliwiają uprawianie tej formy sportu przez większość z osób niepełnosprawnych
Pływanie – które jest jedną z najbardziej polecanych form rekreacji ruchowej dla osób niepełnosprawnych. Dyscyplina ta daje możliwości uczestnictwa w tej samej dyscyplinie sportowej, którą uprawiają osoby zdrowe, co otwiera możliwości readaptacji społecznej.
Lekka atletyka - konkurencje lekkoatletyczne uprawiane przez inwalidów narządu ruchu to: pchnięcie kulą, rzut dyskiem, rzut oszczepem, wyścigi na wózkach: dla kobiet- 60 m, 200 m, 400 m, dla mężczyzn - 100 m, 400 m, 800 m. Dla osób chodzących konkurencje lekkoatletyczne to: skok w dal, skok w wzwyż, trójskok, bieg na 100 m i 400 m (kobiety
i mężczyźni), a także na 800m kobiety oraz 1.500 m mężczyźni, 5.000 m mężczyźni.
Dla celów tej dyscypliny nie jest konieczna adaptacja obiektów, bowiem zawody rozgrywane na standardowych obiektach sportowych.
Wspomaganie aktywności fizycznej przez uczestników procesu winno jednakże być uzgodnione z organizacjami reprezentującymi osoby niepełnosprawne.
Profil osobowy autora :
Michał Ligęski
Członek Rady Sportu Gminy Miasta Tarnowa
[email protected]
Zapraszam do współpracy .
zapraszam do lektury :
1. Wstęp
Podstawą powyższego opracowania stała się konieczność przygotowania strategii wspierania sportu masowego w mieście Tarnowie, a także wspierania procesu rozwoju poszczególnych zawodników z tego regionu. Ideę budowania sprawności fizycznej w życiu człowieka należy rozpocząć w jak najwcześniejszym wieku. Małe dziecko zanim uświadomi sobie celowość ruchu, rozwija swą sprawność fizyczną poprzez zabawę. Następnym etapem jest przerodzenie się tych zabaw w świadome działanie, przygotowujące młodego człowieka
do systematycznej pracy zmierzającej do zapewnienia prawidłowego rozwoju psychoruchowego. Żeby ten proces rozwijał się we właściwy sposób najlepszym środkiem do jego realizacji jest uczestnictwo w różnego rodzaju zajęciach sportowych. Najpierw ogólnorozwojowych, a następnie ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności
i osiągnięcie sukcesu w wybranych dyscyplinach sportu. Uczestnictwo takie kształtuje pozytywne cechy charakteru młodego człowieka takie jak ambicja, wytrwałość, odporność
na stres, systematyczność, umiejętność współdziałania oraz odpowiedzialność. Nabycie tych cech przygotowuje go do aktywnego i świadomie ukierunkowanego dorosłego życia. Rozwijanie tych cech przyczynia się do ukształtowania zdrowego społeczeństwa czynnie uczestniczącego w życiu regionu, zmniejsza też możliwość skierowania się młodych ludzi
w kierunku uzależnień i patologii.
Cele projektu
Celem projektu jest odpowiedź na następujące pytania:
Jakie należy przyjąć priorytety działań wspierających rozwój sportu i rekreacji
w mieście?
Jakie cele chcemy?
Jakie działania muszą być podjęte aby zrealizować założone cele?
Jakie budżety będą potrzebne aby zrealizować niezbędne działania?
Jak skutecznie zarządzać zaproponowaną strategią i jak monitorować jej realizację?
2. Diagnoza stanu obecnego
Materiał analityczny zaprezentowany w niniejszym punkcie posłuży jako podstawa
do sformułowania misji i wizji rozwoju sportu i rekreacji w mieście Tarnowie. Pozwoli również zdefiniować najważniejsze priorytety rozwojowe. Niniejsza analiza jest efektem konsultacji społecznych przeprowadzonych w formie spotkań roboczych i materiałów dotyczących zasobów infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.
Ze względu na błędne wartościowanie i uznanie braku misji miasta w wspieraniu wysiłku sportowego w mieście Tarnowie, zaniedbano promocję przez służby miejskie sportów masowych. Zabrakło koncepcji utworzenia małych i średnich form infrastruktury sportowej tzn. architektury dla aktywnego spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży i rodzin. Zabrakło również podstawowych elementów takich jak edukacja sportowa, szkolenia, warsztaty, panele dyskusyjne. Nie wykorzystano również możliwości poprawy infrastruktury sportowej związanych z euro 2012, nie wykorzystano środków z funduszy unijnych,
z Ministerstwa Sportu, czy z umów publiczno-prywatnych. Osiągnięto stan taki,
że potencjalne możliwości utrzymania i rozwoju infrastruktury treningowej kurczą się z roku na rok. Nie określono wizerunkowej definicji sportu miejskiego, nie utworzono internetowej platformy dla sportowców, inwestorów, mieszkańców itp.
Brakuje właściwych działań marketingowo promocyjnych pomimo posiadania elementów które można w tym celu wykorzystać przy użyciu działań niskonakładowych takich jak newsletter sportowy (mailing, call center), regionalne aktualności sportowe, funkcjonalny program lojalnościowy z wykorzystaniem np.: karty miejskiej. Mówiąc skrótowo, po pewnym okresie „sportowej prosperity" w Tarnowie zapanował długotrwały marazm.
Jako główne czynnikami, które złożyły się powyższy stan rzeczy można wymienić:
Brak dialogu kluby sportowe – magistrat – środowisko biznesowe.
Brak strategii i jednolitej polityki rozwoju sportu w mieście Tarnowie.
Brak koncepcji wykorzystania obecnej infrastruktury sportowej w Tarnowie (tzn. brak operatora infrastruktury sportowej).
Nie przeprowadzenie analizy możliwości miasta i regionu do inwestowania i rozwoju sportu (skutkującej brakiem strategii finansowania sportu w Tarnowie).
Nadmierne rozproszenie infrastruktury sportowej dla sportu wyczynowego
w Tarnowie skutkujące ponoszeniem nakładów na kilka obiektów zamiast doprowadzenia jednego z nich do właściwego poziomu i użytkowania go przez kilka klubów sportowych jako obiekt miejski.
Brak kampanii promującej tarnowskich sportowców oraz zachęcającej do inwestowania
w tarnowski sport.
Brak modelu sportu w Tarnowie, np. z ukierunkowaniem na klub wiodący i kluby wspierające (sekcje młodzieżowe), co w konsekwencji spowodowało wieloletnie zaniedbania w finansowaniu klubów sportowych w Tarnowie (poprzez świadome zadłużanie klubów sportowych) ,
Brak bieżącego diagnozowania(rozwiązywania) problemów sportu w Tarnowie
Brak wsparcia spółek miejskich dla klubów wiodących w mieście ( np. środki transportu, TCK, brak umów uprzywilejowanych )
W konsekwencji braku akcji społecznych poprzez sport, w tym również braku wykorzystania wizerunku lokalnych sportowców i braku oddziaływania poprzez sport, młodzież nie posiada autorytetów, na których mogłaby się wzorować. Bazując na błędnej tezie o braku zainteresowania mieszkańców doprowadzono do sytuacji, że brak jest lobby sportowego i brak jest zainteresowania sportem tak masowym, jak i lokalnym przez biznes. Gwoździem do trumny był brak elementarnej wiedzy radnych miasta Tarnowa dotyczących kosztów funkcjonowania sportu w Tarnowie.
W tym miejscu należy zauważyć, że jednym z obowiązków tak organów administracji rządowej jak i jednostek samorządu terytorialnego zawartych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym jest tworzenie warunków prawno – organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej. Współpraca ta może być realizowana przy udziale organizacji pozarządowych.
W przyjętej w 2007 roku przez Radę Ministrów „Strategii rozwoju sportu w Polsce
do roku 2015” określone zostały priorytety i wizje rozwoju, które winny zostać zawarte
w strategiach regionalnych. Zwrócono w niej uwagę, że „wspomagane będzie upowszechnianie sportu jako istotnego czynnika podnoszenia poziomu kondycji fizycznej oraz przeciwdziałania negatywnym zjawiskom i patologiom społecznym. Tworzenie nowych oraz modernizacja istniejących obiektów sportowych i rekreacyjnych dostępnych dla obywateli będzie poszerzać możliwości aktywnego spędzenia wolnego czasu i promocji zdrowego trybu życia. Zwiększany będzie również dostęp osób niepełnosprawnych
do różnych form aktywności sportowej i rekreacyjnej. W sferze sportu wyczynowego tworzone będą warunki organizacyjne i finansowe do powstawania nowych klubów przy tworzone będą warunki organizacyjne i finansowe do powstawania nowych klubów przy kontynuacji działalności już istniejących.”
Biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną Miasta Tarnowa i jego mieszkańców
w niniejszym opracowaniu przyjęto jako jeden z celów szczegółowych uporządkowanie zarządzania istniejącą bazą rekreacyjnej i sportowej. Po sporządzeniu pełnej inwentaryzacji obiektów służących sportowi i rekreacji na terenie Tarnowa (w poniższej strategii znajduje się większość z nich), należy uwzględniając stan poszczególnych obiektów przyjąć właściwą gradację inwestycji modernizacyjnych w celu uzyskania jak najwyższej funkcjonalności, przy jak najniższych nakładach. Pamiętając, że w ramach m.in. programu „Orlik” wybudowane zostały boiska przy szkołach podstawowych, należy ich wykorzystanie włączyć do realizacji programu. Również wykorzystanie sal gimnastycznych również winno być elementem programu.
Tarnów wbrew pozorom ma sporą bazę sportowo-rekreacyjną, jednakże jej wykorzystanie, w tym alokacja środków doprowadziły do sytuacji, że spora część z nich wymaga nakładów na ich modernizację lub rewitalizację. Ze względu na fakt, że część z nich nie może być wykorzystana jako obiekty służące sportowi wyczynowemu, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zostały one wykorzystane jako obiekty służące sportowi masowemu. Takie działanie będzie również doskonale wpisywało się w realizację konstytucyjnego obowiązku (art. 68 ust.5) popierania przez władze publiczne rozwoju kultury fizycznej, zwłaszcza dzieci i młodzieży.
W realizacji programu uwzględniona została współpraca z organami administracji rządowej, placówkami oświatowymi, środowiskiem akademickim oraz klubami
i stowarzyszeniami sportowymi.
Jako podstawowe założenia do budowy strategii przyjęto, że:
Przyjęte obecnie rozwiązania wspierania rozwoju sportu i rekreacji w mieście
są niewystarczające i wymagają zmiany.
Należy określić misję miasta w odniesieniu do sportu i rekreacji, w tym cele strategiczne oraz koncentrację nakładów na wybranych obszarach w celu osiągnięcia jak największych korzyści społecznych z zainwestowanych nakładów.
Zadaniem Miasta jest stwarzanie warunków wsparcia dla sportu aby współpracujące
w tej dziedzinie związki i organizacje sportowe miały jak lepsze warunki szkolenia,
co zwiększać będzie prawdopodobieństwo odnoszenia znaczących sukcesów przez działające na obszarze miasta związki i organizacje sportowe .
Środki przeznaczone na wsparcie traktowane są jako inwestycja przynosząca określone korzyści społeczne (w tym celu opracowane zostaną wskaźniki monitorowania rezultatów przekazywanych środków).
W obecnej sytuacji ograniczonych środków budżetowych określone zostaną kierunki inwestycji priorytetowych w formie wsparcia dla ograniczonej liczby dyscyplin sportowych.
Rekreacja w mieście traktowana jest w sposób systemowy, a nie jak dotychczas interwencyjny.
Dominującym podmiotem na tarnowskim rynku sportu i rekreacji jest obecnie Tarnowski środek Sportu i Rekreacji (TOSiR). Choć zadania, które są mu przypisane sformułowane
są w sposób właściwy (patrz poniżej), niestety nie są one realizowane:
eksploatacja, utrzymanie i udostępnianie terenów i obiektów sportowo – rekreacyjnych stanowiących mienie komunalne Gminy Miasta Tarnowa,
tworzenie miejskiej bazy sportowej oraz pełnieniem funkcji inwestora przy realizacji zadań inwestycyjnych w zakresie obiektów sportowych i rekreacyjnych,
upowszechnianie kultury fizycznej,
organizowanie zajęć sportowych, rekreacyjnych, zawodów i imprez sportowo – rekreacyjnych oraz różnych usług w zakresie sportu i rekreacji,
udostępnianie miejskiej bazy sportowej dla potrzeb sportu, wychowania fizycznego, współzawodnictwa sportowego, rekreacji i rehabilitacji ruchowej,
tworzenie osobom niepełnosprawnym warunków do rehabilitacji ruchowej, rekreacji oraz uprawiania sportu,
wykonywanie innych zadań o charakterze użyteczności publicznej w zakresie sportu, rekreacji i wypoczynku.
Oprócz TOSiR-u w Tarnowie obecnie działa wiele klubów sportowych, są to m.in. :
ZKS Unia Tarnów
Unia Tarnów ŻSSA
MUKS Sokół Gumniska Tarnów
Tamel Tarnów
Błękitni Tarnów
Metal Tarnów
Pałac Młodzieży Tarnów
Iskra Tarnów
UKS Jedynka Tarnów
TKS Kyokushin Karate
Tarnowski Klub Tenisowy
UKS Leliwa
Tarnowski Yacht Club "AZOTY"
Yacht Club "BEZAN"
Yacht Club "ORION"
Yacht Club "ARMATOR"
K.S Perfekcja (Muay Thai)
CAS Horyzonty Tarnów
MUKS Przystań Tarnów
UKS Start Tarnów
MKS Tarnovia Tarnów
Taka rozdrobnienie jak już wspomniano powyżej powoduje, iż nakłady przeznaczane
na poszczególne kluby z osobna w tym ich infrastrukturę np.: stadiony, nigdy nie będą wystarczające. Jako przykład podać można fakt utrzymywanie 7 stadionów przeznaczonych do uprawiania sportu wyczynowego (piłka nożna, lekkoatletyka), w tym jednego spełniającego podwójną funkcję (stadionu żużlowo-sportowego) tj.:
Stadion Miejski "Jaskółcze Gniazdo" – 16.000 miejsc, oświetlony, tor żużlowy
Stadion MKS "Tarnovia" – 3.000 miejsc, nieoświetlony
Stadion ZKS Metal Tarnów – 1.500 miejsc, nieoświetlony
Stadion ZKS Tamel Tarnów – ilość miejsc trudna do określenia, nieoświetlony
Stadion KS Błękitni Tarnów 2050 miejsc (w tym 50 siedzących), nieoświetlony
Stadion KS Iskra Tarnów –150 miejsc, nieoświetlony
Stadion Unia Tarnów – lekkoatletyczny
Analogicznie jak w przypadku stadionów, nie jest również uporządkowany sposób gospodarowanie halami sportowymi. Obecnie w Tarnowie mamy 4 hale widowiskowo-sportowe i 1 halę sportową:
Hala widowiskowo-sportowa "Jaskółka" na ulicy Traugutta - 3.500 miejsc.
Hala widowiskowo-sportowa Pałacu Młodzieży na ulicy Gumniskiej - 1.000 miejsc.
Hala widowiskowo-sportowa na ul. Chemiczna - 300 miejsc oraz składaną trybuną
na poziomie płyty głównej boiska (ok. 150 miejsc).
Hala widowiskowo-sportowa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej (302 osób siedzących, galerię z miejscami stojącymi oraz składaną trybuną na poziomie płyty głównej boiska (ok.150 miejsc).
Hala sportowa TOSiR-u przy ulicy Krupniczej - ok. 400 miejsc (ściana wspinaczkowa, boisko do piłki koszykowej, nożnej, siatkowej i ręcznej)
Brak jest również koncepcyjnego podejścia do znajdujących się na terenie miasta Tarnowa zespołów kortów tenisowych:
MKS Tarnovia
ZKS Unia
ZKS Tamel
Tarnowskiego Klubu Tenisowego
Centrum Tenisowe A.C.T. Sport na ul. Wojska Polskiego
Wykorzystanie pozostałych obiektów takich jak:
Park wodny - ul. Piłsudskiego 30
Pływalnia letnia TOSiR na Górze św. Marcina
Pływalnia letnia TOSIR w Mościcach
Pływalnia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej
Kręgielnia "Kwazar Bowling Club"
Kręgielnia "Bowling Pub""
Ściana wspinaczkowa La Roca na ul. Kochanowskiego
Sztuczna ściana wspinaczkowa PWSZ
Klub bilardowy Bila
Klub bilardowy IKS
Park linowy na Górze św. Marcina
Laser Planet (arena do laserowego paintballa)
Strzelnicy LOK
Auto Moto Klub Tarnowski
Tor Kartingowy Daytona Tarnów
Boiska trawiasto-asfaltowe na ul. Wojska Polskiego (do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki)
Obiekty rekreacyjne na osiedlu Koszyckim
Boiska sportowe wybudowane w ramach akcji „Orlik 2012”
Również pozostawia wiele do życzenia, najlepszym przykładem obecnego podejścia miasta
do rekreacji dzieci i młodzieży jest Dirt Park Rowerowy na Osiedlu Legionów, czy SkatePark na ulicy Piłsudskiego. Działania związane z „Parkiem Legionów” również utknęły w miejscu.
Kolejnym równie ważnym aspektem jest brak zainteresowania promowania turystyki rowerowej, pomimo posiadania Wypożyczalni rowerów w Tarnowskim Centrum Informacji i 9 szlaków rowerowych:
Tarnów – Jamna (żółty, czarny)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) – Ciężkowice (niebieski)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) - Jamna(niebieski)
Tarnów Dworzec Główny – Kłokowa (czerwony)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) – Szczepanów (czerwony)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) – Biadoliny (zielony)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) – Czarna (czerwony)
Tarnów - Mościce (dworzec kolejowy) - Dąbrowa Tarnowska (niebieski )
Tarnów - Dąbrowa Tarnowska (zielony)
i 22 szlaków pieszych.
3. Perspektywy rozwoju i narzędzia służące ich realizacji
Wychodząc więc naprzeciw zapotrzebowaniu, a także posiadając odpowiednie do skali problemu umiejętności, wiedzę, motywację i doświadczenie, autorzy poniższego opracowania stworzyli innowatorski projekt „Akademia Sportowa”, którego opis zawarty jest poniżej. Tworząc go mieli nadzieję, iż zrealizowanie założeń tego pionierskiego planu, ukierunkowanego lokalnie (regionalnie), przyczyni się, na zasadzie „motywatora" wyznaczającego pozytywne wzorce, do powstawania kolejnych tego typu ośrodków w innych miejscach naszego kraju.
Eliminując efekt przypadkowości działań, w opracowaniu skupiono się na działaniach systemowych przeznaczonych do realizacji perspektywie wieloletniej. Opracowanie wpisuje
się w realizowaną przez Ministerstwo Sportu i Turystyki działania „upowszechniania sportu różnych grup społecznych i środowiskowych” i współpracy pomiędzy biznesem,
a społecznością lokalną. Stanowi odpowiedź w jaki sposób należy alokować nakłady w celu osiągnięcia jak najwyższej wartości dodanej, tak w aspekcie finansowym jak i społecznym.
Proponowane działania uwzględniają różny poziom sprawności użytkowników, różnorodność ich zainteresowań. Pamiętać bowiem należy, że wiele talentów, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich lat, w efekcie braku możliwości rozwijania swoich zainteresowań zostało, krótko mówiąc, zmarnowanych. Również wielu młodych ludzi, których zdolności psychofizyczne predysponowały do osiągnięcia sukcesów, nie miało możliwości ani warunków do rozwijania swego potencjału.
Misją, którą ma realizować Akademia Sportowa jest zachęcenie do uprawiania aktywnych form wypoczynku i rekreacji przez jak największej rzeszy młodych ludzi, którzy z różnych powodów (niechęć do „dynamicznej" aktywności ruchowej, niska sprawność motoryczna, itp.) nie są zaangażowani w żadną aktywność fizyczną.
Misja ta będzie realizowana poprzez:
Realizację przedstawionej w niniejszym opracowaniu strategii i polityki rozwoju sportu i rekreacji w mieście Tarnowie.
Przekształcenie już istniejącego podmiotu (Tarnowski Ośrodek Sportu i Rekreacji)
w operatora infrastruktury sportowej (tj. Tarnowskiego Operatora Sportu i Rekreacji), w operatora infrastruktury sportowej (tj. Tarnowskiego Operatora Sportu i Rekreacji), którego zadaniem będzie koordynowanie działań związanych z utrzymaniem, modernizacją i inwestycjami w infrastrukturę sportowo-rekreacyjną i infrastrukturę związaną stricte z sportem wyczynowym.
Kompleksowa realizacja kampanii promującej region tarnowski z nastawieniem
na promocję tarnowskiego biznesu i tarnowskich sportowców, zachęcająca
do inwestowania w regionie z uwzględnieniem inwestycji w tarnowski sport.
Ciągłą analizę możliwości miasta i regionu do inwestowania i rozwoju działalności związanej
z wspieraniem rozwoju sportu (w tym wyczynowego) i rekreacji, której zadaniem będzie opracowanie dynamicznego modelu finansowania tych działań w Tarnowie.
Rozwój współpracy w ramach platformy dialogu kluby sportowe – magistrat – środowisko biznesowe
Stworzenie grupy lokalnych liderów sportu i rekracji, których działania koordynowane przez UM Tarnowa rozwijać będą właściwe zarządzanie obiektami i projektami sportowym w celu jak najlepszej współpracy ze społecznością lokalną. Liderzy sportu odpowiadać będą za przygotowanie materiałów w celu pozyskania środków
na realizację projektów sportowych, bazując na współpracy i wymianie doświadczeń pomiędzy nimi i „animatorami” pracującymi na określonym terenie.
Jednocząc równolegle funkcjonujące, do tej pory niestety pełne wzajemnych animozji, pretensji i roszczeń światy biznesu, agend miejskich i rządowych oraz wolentariatu osiągniemy efekty wzajemnej synergii:
Lokalny i nie tylko biznes realizując zapisy dotyczące misji społecznej biznesu będzie wspierany w swoich działaniach poprzez działania wizerunkowe i marketingowe. Tak więc nie będzie to jak dotychczasowo jedynie adresacja roszczeń pod jego adresem, ale obopólna korzyść.
Agendy miejskie i rządowe realizować będą zadania nałożone ustawowo, takie jak poprawa kondycji zdrowotnej mieszkańców miasta i regionu, integrację środowisk lokalnych oraz w konsekwencji również zmniejszenie przestępczości w wyniku aktywizacji sportowej
i rekreacyjnej grup młodzieżowych.
Dzieci/młodzież oprócz możliwości czynnego wypoczynku, otrzymają prawidłowe wskazówki dotyczące technik gry, przepisów i obowiązujących zwyczajów w wybranej przez siebie dyscyplinie. Dzięki czemu stworzona zostanie baza kadrowa dla rozwoju dyscyplin w ramach sportu wyczynowego. Ponadto zyskają oni wzorce do naśladowania.
Osoby dotychczas wykluczone z czynnego życia społecznego tj. osoby niepełnosprawne uzyskają możliwość większej integracji społecznej w ramach realizowanych przy ich współudziale działań.
Zaktywizowane w ramach ukierunkowanych wspólnych działań zostaną środowiska kibiców, co również przełoży się na efekt biznesowy.
Tak więc, osoby chcące działać na rzecz regionu znajdą wspólną platformę działania, która będzie mogła ewoluować na pozostałe aspekty działań służących biznesowi, mieszkańcom i rozwojowi regionu.
W celu uzyskania zakładanych efektów, w tym m.in. prestiżu Akademii oraz
z ekonomicznego punktu widzenia wskazana jest kompleksowa realizacja wszystkich powyższych założeń.
Zaproponowane działania podzielone zostały na 5 grup:
1. Opracowanie spójnego systemu finansowania działalności w zakresie sportu i rekreacji
2. Wspieranie rozwoju bazy sportowo – rekreacyjnej
3. Wspieranie rozwoju sportu wyczynowego
4. Wspieranie rozwoju sportu masowego
5. Wspieranie aktywności fizycznej osób niepełnosprawnych
1. System finansowania działalności w zakresie sportu i rekreacji.
Fundusze na powyższą działalność mogą pochodzić z następujących źródeł:
budżetu samorządów (miasta, powiatu grodzkiego i ziemskiego, województwa),
budżetu centralnego (Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Polska Konfederacja Sportu)
pozyskiwane w ramach realizacji programów Unii Europejskiej,
środków specjalnych z Totalizatora Sportowego i reklamy wyrobów alkoholowych,
pozyskane od sponsorów prywatnych i prawnych (w tym partnerów biznesowych partnerów technicznych, partnerów medycznych, partnerów merytorycznych (szkoleniowych, językowych – szkoły językowe), partnerów medialnych (media lokalne
i regionalne), przedstawicieli Parlamentu Polskiego i Europejskiego, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego
W przypadku pozyskiwania środków zewnętrznych większą aktywnością w tym zakresie muszą wykazać się działacze sportowi, gdyż stale zwiększa się ilość programów skierowanych wyłącznie do organizacji pozarządowych. Pozyskane od sponsorów prywatnych i prawnych środki pochodzić winny z promocji biznesu.
Przykładem takich działań może być np.: realizacja następujących działań w ramach podpisanej umowy pomiędzy Grupą Azoty S.A., a Urzędem Miasta Tarnowa w następującej formie:
Grupa Azoty S.A. prowadzi szeroko zakrojone akcje społeczne skierowane dla dzieci
i młodzieży miasta Tarnowa i regionu (budując w ten sposób relacje z mieszkańcami i buduje trwałe fundamenty w mieście) poprzez np. akcje edukacyjne (stricte wiedza chemiczna
z wykorzystaniem np. kreatywnych przystanków autobusowych). w Tarnowie przystanek mógłby być zbudowany na wzór tablicy Mendelejewa oraz np. w kształcie boksu żużlowego, byłaby to ciekawa forma promocji - przykuwająca uwagę, a przy okazji spełniająca rolę edukacyjną - treści mogą być zmienne przygotowywane przez dział PR Grupy Azoty
(w takiej formie przedstawiając cały potencjał zakładu). Kolejną możliwą akcją wpisującą
się w misje Grupy Azoty jest np. działanie mające na uwadze poprawę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży na drogach np. za pomocą odblasków do tornistrów i kamizelek odblaskowych,
tu ważną rolę odegrałyby kluby sportowe, jako pośrednicy przeprowadzenia akcji
(koordynatorzy szkolni - kluby kibica szkolne), których partnerami jest Grupa Azoty. Beneficjentami tego typu akcji oprócz Grupy Azoty byliby - odpowiedzialny partner oraz kluby sportowe które również budują swoją pozycję w społeczeństwie. Działania takie byłyby zwieńczeniem hasła „Grupa Azoty S.A. jako największy pracodawca w regionie tarnowskim, ma poczucie odpowiedzialności za rozwój regionu i podejmuje wiele działań mających aktywizować życie społeczne na jego terenie. Ponadto Grupa Azoty S.A. i przedstawiciele wybranych dyscyplin strategicznych, mieliby ułatwione zadanie w nawiązywaniu relacji. Wtedy pozyskiwanie środków finansowych mogłoby odbywać się na następującej ofercie marketingowej:
Podstawowe nośniki reklamy:
reklama na spodenkach zawodników (docelowo kilkanaście drużyn młodzieżowych)
reklama głównego partnera w centralnym miejscu koszulki meczowej(treningowej)
miejsca reklamowe z tyłu koszulki , na rękawach oraz spodenkach dla innych partnerów biznesowych
reklama na innych nośnikach reklamowych ( sprzęt sportowy np. torby sportowe)
reklama wokół boisk w postaci bannerów (umieszczona cały czas na dany okres objęty umową , wyłączność branżowa)
Bliskość (w przypadku Mościc) krytej pływalni i pływalni letniej, hali Jaskółka, stadionu Miejskiego daje możliwość promocji wybranych sponsorów przy pomocy:
reklamy wokół boiska podczas meczów ligowych,
reklamy wokół parkietu przy okazji turniejów halowych
reklamy na folderach promocyjnych
reklamy na plakatach informacyjnych: dotyczących naboru, przy organizowaniu imprez, turniejów, akcji społecznych i wizerunkowych
reklamy na stronie internetowej( kanał youtube , media społecznościowe)
reklamy na maskotce klubowej.
2. Wspieranie rozwoju bazy sportowo – rekreacyjnej
W przypadku infrastruktury wielkokubaturowej rozwiązaniem problemów może być jedynie realizacja tych funkcji w ramach określonego programu. W ramach tych funkcji TOSiR pełnić rolę operatora bazy obiektów stanowiących mienie Gminy Miasta Tarnowa,
jak również obiektów z których będzie on korzystał na zasadzie najmu lub użyczenia, a które stanowić będą element programu. Które następnie będą udostępniane odpłatnie/nieodpłatnie poszczególnym klubom czy stowarzyszeniom sportowym. Rozumiejąc rolę jako pełni sport żużlowy jak również biorąc pod uwagę efektywność utrzymywania stadionu spełniającego dwie funkcje rozsądne jest przeznaczenie na cele sportu żużlowego wraz z infrastrukturą Stadion Miejski "Jaskółcze Gniazdo" oraz zaadaptowanie wybranego z pozostałych
sześciu obiektów, jednego z przeznaczeniem na Miejski Stadion piłkarsko-lekkoatyczny, natomiast pozostałe obiekty winny być przeznaczone do użytkowania przez młodzież
w ramach realizacji programu. W celu zmniejszenia nakładów na utrzymanie Stadion Miejski "Jaskółcze Gniazdo" należy również uwzględnić organizację na nim imprez plenerowych
i kulturalnych. W dalszej perspektywie należy rozważyć ich rozbudowę, z uwzględnieniem ich zadaszenia. Przy wyborze stadionu który miałby zostać zaadaptowany jako Stadion Miejski dla Klubów sportowych należy pierwszoplanowo uwzględnić kwestie logistyczne (dojazd i miejsca parkingowe).
W odniesieniu natomiast do pozostałych obiektów infrastrukturalnych, należy wykonać szczegółową analizę ich wykorzystania w ramach spełnianej funkcji. W przypadku stwierdzenia niskiego wykorzystania danej funkcji obiektu należy przeprowadzić badania ankietowe wśród społeczność lokalnej dotyczące przyczyn takiego stanu (biorąc pod uwagę zamożność populacji w danym regionie, może być to np.: wysokość kosztów ponoszonych
z tytułu korzystania)
Ze względu na konieczność koncentracji nakładów na ograniczonej liczbie dyscyplin
należy po uzgodnieniu z Radą Sportu opracować propozycje wyboru dyscyplin strategicznych wraz z uzasadnieniem wyboru. Przypisanie to nie ma być przypisaniem stałym, po pewnym czasie wskazania najważniejszych dyscyplin mogą być inne. Docelowo poprzez cykliczne - raz na klika lat - wskazywanie priorytetowych dyscyplin powinien się wytworzyć swego rodzaju inkubator dla sportu w mieście. Dyscypliny, które w wyniku wyboru otrzymają wsparcie z miasta i dzięki temu zrealizują cele strategiczne powinny dzięki temu być w stanie w większym stopniu niż obecnie pozyskiwać środki zewnętrzne i w ten sposób zaangażowanie miasta w ich utrzymanie mogłoby być sukcesywnie zmniejszane. Uwolnione w ten sposób środki mogłyby być przekierowywane na inne dyscypliny sportowe. Dzięki temu jest szansa aby za kilkanaście lat sport w mieście był na wyższym poziomie,
a jednocześnie daje to możliwość by długookresowo znacznie większa niż obecnie liczba podmiotów korzystała z pozabudżetowych źródeł finansowania. W tym sensie wybór dyscyplin priorytetowych jest jednocześnie wyborem obszarów najbardziej efektywnych inwestycyjnie.
W tym miejscu nie możemy zapominać o jakże istotnym elemencie jakim jest czynnik ludzki. Pierwotnie należy oprzeć się na wykwalifikowanej kadrze od której Uczestnicy otrzymają prawidłowe wskazówki dotyczące zasad uprawiania danej dyscypliny, technik, przepisów i obowiązujących zwyczajów. Po pewnym czasie poprzez systematyczne uprawianie ćwiczeń fizycznych według określonych reguł z elementami współzawodnictwa, najzdolniejsi stanowić będą potencjalną kadrę dla działających w mieście sekcjach sportowych. Docelowo należy wspierać szkolenia (doszkalanie) osób zajmujących się „przekazywaniem" wiedzy w celu stworzenia lokalnej grupy czynnych, fachowych instruktorów. Tworząc grupy lokalnych liderów sportu i rekracji, których działania koordynowane przez UM Tarnowa rozwijać będą właściwe zarządzanie obiektami
i projektami sportowymi.
3. Wspieranie rozwoju sportu wyczynowego
Jak wspomniano w punkcie poprzednim, w celu efektywnego wykorzystania środków niezbędne jest wydzielenie relatywnie niewielkiej liczby dyscyplin sportowych które będą priorytetowe – strategiczne, w perspektywie 3-4 najbliższych lat. W odniesieniu
priorytetowe – strategiczne, w perspektywie 3-4 najbliższych lat. W odniesieniu
do wybranych dyscyplin należy wybrać klub wiodący i kluby wspierające (sekcje młodzieżowe). W przypadku klubu wiodącego właśnie na nim koncentrowane winny być nakłady na niezbędną:
infrastrukturę – odpowiednia ilość, odpowiedniej funkcjonalności i jakości obiekty
kadrę trenerską
kadrę menadżerską
Po zdefiniowaniu, które dyscypliny traktowane są jako dyscypliny strategiczne, kolejnym krokiem jest opracowanie optymalnego budżetu dostosowanego do wyznaczonych przez Radę Sportu celów rozwoju danej dyscypliny. Środki z budżetu miasta winny być przydzielane
na podstawie zweryfikowanych przez zewnętrznego eksperta z danej dziedziny biznesplanów dla danej dyscypliny. Winny one zawierać w głównej mierze pozabudżetowe źródła środków. Pieniądze z budżetu miasta natomiast winny być przydzielane po ich uwzględnieniu. Ogólną wielkość niezbędnych środków w celu ujęcia ich w budżecie miasta można będzie określić
po opracowaniu ww. biznesplanów dla wybranych dyscyplin. Rozliczenie przyznanych środków winno być dokonywane jest z uwzględnieniem uzyskania zakładanych wyników sportowych (celów strategicznych dla dyscypliny w mieście). Jeżeli wielkość środków
w opracowanych biznesplanach przekraczać będzie możliwości budżetu miasta, wtedy należy zweryfikować cele strategiczne bez zmniejszania liczby dyscyplin strategicznych.
Lub alternatywnie, zweryfikować liczbę dyscyplin strategicznych, tak wielkość środków przeznaczonych na zweryfikowaną liczbę dyscyplin pozwoliła na realizację zakładanych celów strategicznych. Przy planowaniu środków należy uwzględnić, iż w ramach dyscyplin strategicznych realizowane jest zarówno szkolenie dzieci i młodzieży jak również rozgrywki na relatywnie wysokim poziomie, tak więc finansowanie winno być zaplanowane w części budżetu miasta na sport dzieci i młodzieży (szkolenie) jak również z części budżetu przeznaczonego na promocję miasta. Jeżeli finansowanie klubów odbywać się będzie ze środków na promocję miasta, wtedy działania promocyjne klubów powinny być ujęte w strategii promocji miasta.
W przypadku dyscyplin nie strategicznych środki na ich finansowanie winny być przyznawane tylko w uzasadnionych przypadkach, co spowoduje ich dążenie do osiągnięcia wyników, które po pewnym czasie predestynował je będzie do uznania jako dyscypliny strategiczne.
W przypadku Tarnowa, ze względu na osiągane wyniki jak również specyfikę dyscypliny, która przekłada się na relatywnie małą liczbę czynnie uprawiających jest żużel. Sport ten ma znikome przełożenie na rekreację. Dyscyplina ta to raczej widowisko sportowe niż dyscyplina z gatunku „sport to zdrowie". W związku z powyższym zakres współpracy pomiędzy miastem i Spółką Żużlową powinno polegać na zabezpieczeniu infrastruktury i kontraktowaniu usług promocyjnych. Natomiast docelowo klub powinien korzystać z infrastruktury na zasadach komercyjnych i tak samo sprzedawać miastu usługi.
4. Wspieranie rozwoju sportu masowego
W przypadku sportu masowego należy wydzielić poszczególne zadania przypisane do uczestników procesu. Podział ten winien wyglądać następująco:
1. Urząd Miasta Tarnowa :
weryfikacja i kontrola wydatkowanych środków finansowych
regulowanie funkcjonowania poszczególnych dyscyplin sportowych poprzez funkcjonowanie odpowiedniego prawa miejscowego w tym systemu wsparcia finansowego
rozwój infrastruktury sportowej
współpraca ze szkołami
2. Kluby i stowarzyszenia sportowe :
stworzenie systemu rozgrywek
inspirowanie i organizacja systemu szkoleń, kursów dla trenerów, instruktorów. menedżerów
pozyskiwanie środków finansowych
szeroko rozumiany lobbing na rzecz sportu lokalnego i wybranej dyscypliny
pomoc przy tworzeniu klas sportowych w szkołach
budowanie więzi ze społecznością lokalną poprzez organizację akcji promocyjnych wśród mieszkańców
szeroko pojęta współpraca ze szkołami
podnoszenie kompetencji trenerskich i menedżerskich
pielęgnowanie tradycji klubowych
3. Zadania TOSiR
pozyskiwanie środków zewnętrznych na rozwój sportu w mieście
koordynowanie działań klubów w stosunku do mecenasów i sponsorów
zatrudnianie menadżerów odpowiedzialnych za wypracowanie a następnie skuteczne wdrażanie strategii rozwoju dyscyplin strategicznych
udostępnianie na ustalonych z miastem i klubami zasadach obiektów sportowych
zarządzanie miejską i przyszkolną infrastrukturą sportową i rekreacyjną
(w przyszłości także wg ustalonych z miastem i szkołami zasad także przyszkolną)
opracowywanie strategii rozwoju miejskiej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej,
a po jej zatwierdzeniu przez Radę Sportu, a następnie Radę Miasta, realizacja inwestycji obiektów sportowych i rekreacyjnych.
rozwój usług rekreacyjnych w mieście
Dla zachowania nadzoru nad realizacją ww. programu i koordynacją działań powinien zostać wyznaczony jeden podmiot nadzorujący realizację zadań we wszystkich obszarach. Podmiotem takim winna być komórka wskazana przez Prezydenta lub alternatywnie może
to być powołany pełnomocnik ds. strategii w zakresie sportu i rekreacji.
Zadaniem jednostki nadzorującej oprócz koordynacji działań winno być sporządzanie
w sposób cykliczny (minimum raz na kwartał przeglądów strategicznych stopnia realizacji celów oraz zadań przez poszczególnych wykonawców). Ponadto raz w roku powinno być dokonywane podsumowanie realizacji zaplanowanych działań, z których wnioski powinny być skorelowane z opracowywaniem budżetu miasta na rok następny. Po sporządzeniu przeglądów na podstawie opracowanych wniosków jednostka nadzorująca powinna wskazywać niezbędne działania korygujące.
5. Wspieranie aktywności fizycznej osób niepełnosprawnych
W przypadku osób niepełnosprawnych sport, wychowanie fizyczne oraz wszelka inna aktywność ruchowa, czy to w zakresie rekreacji czy rehabilitacji to jeden z istotniejszych elementów ich życia. Ponadto powyższe działania (tj. aktywność fizyczna) spełniają
w przypadku osób niepełnosprawnych również funkcję rewalidacyjną. Poprawa kondycji fizycznej umożliwia niepełnosprawnemu bardziej samodzielne radzenie sobie w życiu codziennym, motywuje korzystania z różnych form kształcenia, do wykonywania pracy oraz integrowania się ze środowiskiem, w którym żyje. Sport to dla osób niepełnosprawnych również forma rehabilitacji leczniczej, zawodowej i społecznej, co doskonale zostało ujęte
w pracy Joanny Sobieckiej „Rola sportów procesie kompleksowej rehabilitacji polskich uczestników Igrzysk Paraolimpijskich” AWF w Krakowie. „Współzawodnictwo tak z osobami sprawnym jak z innym osobami dla osoby o ograniczonej sprawności budzi w niej siłę życiową, daje wiarę w siebie i radość z życia. Możliwość porównania własnych wyników
z osiągnięciami mistrzów w danej konkurencji czy dyscyplinie sportu wśród osób posiadających identyczne schorzenia mobilizuje do dalszej pracy, treningu, do uzyskania lepszych rezultatów i rekordów” .
Do uprawiania sposób przez osoby mniej sprawne winny być dostosowane istniejące
i projektowane obiekty.
Wśród sportów indywidualnych osób niepełnosprawnych najbardziej popularnymi dyscyplinami są: łucznictwo i kręgle.
W przypadku łucznictwa, jest to jedna z niewielu dyscyplin sportowych dopuszczająca
nie tylko wspólne uczestnictwo w treningu, ale również wspólny start zawodników pełno-
i niepełnosprawnych. Pomaga to osiągnąć korzystny aspekt w procesie pełnej integracji
i rehabilitacji społecznej, urealnia w odczuciach społeczeństwa wizerunek inwalidy, a tym samym zmienia na korzyść jego stereotyp.
Kręglarstwo nie jest w naszym kraju zbyt popularne. Główną tego przyczyną jest brak kręgielni oraz zbyt wysokie opłaty za użytkowanie tych, które istnieją. Jednakże ze względu na duże możliwości adaptacyjne oraz stosunkowo łatwe przystosowanie innych obiektów do uprawiania tego sportu, może być ono godne polecenia osobom niepełnosprawnym.
Kolejnymi z możliwych do wspierania dyscyplin mogą być:
Tenis stołowy - lekka rakietka i stosunkowo niewielki zakres amplitudy ruchu, jaki potrzebny jest przy rozgrywce, umożliwiają uprawianie tej formy sportu przez większość z osób niepełnosprawnych
Pływanie – które jest jedną z najbardziej polecanych form rekreacji ruchowej dla osób niepełnosprawnych. Dyscyplina ta daje możliwości uczestnictwa w tej samej dyscyplinie sportowej, którą uprawiają osoby zdrowe, co otwiera możliwości readaptacji społecznej.
Lekka atletyka - konkurencje lekkoatletyczne uprawiane przez inwalidów narządu ruchu to: pchnięcie kulą, rzut dyskiem, rzut oszczepem, wyścigi na wózkach: dla kobiet- 60 m, 200 m, 400 m, dla mężczyzn - 100 m, 400 m, 800 m. Dla osób chodzących konkurencje lekkoatletyczne to: skok w dal, skok w wzwyż, trójskok, bieg na 100 m i 400 m (kobiety
i mężczyźni), a także na 800m kobiety oraz 1.500 m mężczyźni, 5.000 m mężczyźni.
Dla celów tej dyscypliny nie jest konieczna adaptacja obiektów, bowiem zawody rozgrywane na standardowych obiektach sportowych.
Wspomaganie aktywności fizycznej przez uczestników procesu winno jednakże być uzgodnione z organizacjami reprezentującymi osoby niepełnosprawne.
Profil osobowy autora :
Michał Ligęski
Członek Rady Sportu Gminy Miasta Tarnowa
[email protected]
Zapraszam do współpracy .
dla zainteresowanych mam wersje w Wordzie ,proszę zostawić na wiadomości prywatnej adres e-mail , wyślę plik tekstowy .
"kot w worku" wyskoczył do publiki , mechanizmy koncepcji są przeanalizowane pod względem skuteczności realizacji w miastach o podobnych uwarunkowaniach , mówiąc wprost są sprawdzone , inne rozwiązania przedstawione w koncepcji są moimi autorskimi , każdy punkt mogę rozwinąć zgodnie z życzeniem osoby zainteresowanej , koncepcję wysłałem bądź przekazałem wartościowym ludziom w Tarnowie , natomiast opracowując koncepcję byłem w stałym kontakcie z osobami , które tworzą piłkę nożną w Legii Warszawa , Wiśle Kraków , Górniku Łęczna, GKS Tychy i innych mniejszych ośrodkach piłkarskich . próbuje nawiązać kontakt z inwestorami arabsko języcznymi , do weekendu miałem problem z barierą językową, ale mam wstępna deklaracje od osoby znającej język arabski i mającej kontakty do pomocy , ale to już należy nastawić się na długotrwały proces , pomijam fakt że to wykracza już poza wszelki zakres obowiązków .
"kot w worku" wyskoczył do publiki , mechanizmy koncepcji są przeanalizowane pod względem skuteczności realizacji w miastach o podobnych uwarunkowaniach , mówiąc wprost są sprawdzone , inne rozwiązania przedstawione w koncepcji są moimi autorskimi , każdy punkt mogę rozwinąć zgodnie z życzeniem osoby zainteresowanej , koncepcję wysłałem bądź przekazałem wartościowym ludziom w Tarnowie , natomiast opracowując koncepcję byłem w stałym kontakcie z osobami , które tworzą piłkę nożną w Legii Warszawa , Wiśle Kraków , Górniku Łęczna, GKS Tychy i innych mniejszych ośrodkach piłkarskich . próbuje nawiązać kontakt z inwestorami arabsko języcznymi , do weekendu miałem problem z barierą językową, ale mam wstępna deklaracje od osoby znającej język arabski i mającej kontakty do pomocy , ale to już należy nastawić się na długotrwały proces , pomijam fakt że to wykracza już poza wszelki zakres obowiązków .
-
- Prytan
- Posty: 150
- Rejestracja: 05-03-2011, 16:44
- Lokalizacja: Tarnów
http://www.zksunia.tarnow.pl/index.php?kat=stadTomekMKM pisze:gwoli ścisłości, " Stadion Miejski "Jaskółcze Gniazdo" – 16.000 miejsc, oświetlony, tor żużlowy ", raczej 13.000
zgodnie z tą stroną.